“Ontwikkelingen in logistiek gaan sneller dan verwacht”

maandag 21 december, 2020

Het heeft lang geduurd voordat de eerste elektrische bestelauto’s op de weg kwamen, maar momenteel gaat het razendsnel, merkt men bij ChargePoint. De aanvragen voor laadoplossingen voor met name stadsdistributie-bedrijven stromen binnen. “Mensen willen geen stinkdiesel meer die voor hun deur staan te ronken.”

De nieuwe Maxus eDeliver3, nu volop leverbaaar, volgens de importeur

De coronapandemie heeft, volgens André ten Bloemendal, de zaak flink versneld. “De explosie van dieselbussen van de bezorgdiensten in de straten van mensen, leiden tot veel ongenoegen. De EV-bestelbussen van bezorgdiensten die nu al rondrijden, hebben echt een concurrentievoordeel. Mensen zie je gewoon kijken welk bedrijf dat is.” ChargePoint verzorgt voor veel bezorgdiensten de laadinfrastructuur en de diensten eromheen. Het zorgt er onder andere voor dat de bussen voldoende energie aan boord hebben om een, doorgaans van tevoren bekende route, aan te kunnen. Ten Bloemendal ziet als remmende factor de beschikbaarheid van elektrische bestelauto’s. “De grote fabrikanten werden toch enigszins verrast door de snelheid van de adoptie van een e-bestelauto.  Je ziet nu ook nieuwe partijen opstaan, zoals de Britse startup Arrival met hun speciaal ontworpen elektrische bestelauto. Pakjesbezorger UPS heeft er al 10.000 van besteld.”

Wat elektrische mobiliteit ook helpt, is de toenemende restwaarde van de voertuigen. Die liggen in veel gevallen al hoger dan een gelijkwaardig voertuig op diesel. “De urgentie van elektrische bestelbussen vooral in stadsdistributie zie je enorm toenemen. Er is publieke druk, maar ook vanuit de politiek en dan vooral de komst van vele emissievrije zones in steden. En gelukkig komen er snel nieuwe ev-modellen op de markt. Met onze schaalbare techniek kunnen we mooi inspelen op deze groeimarkt.”

Categorie: Bestelauto's / Logistiek
Labels: ChargePoint

Gerelateerd achtergrond-artikel