ING: geen sterk herstel autoverkoop 2021

vrijdag 15 januari, 2021

Afgelopen jaar daalde de autoverkoop met 20 procent, dit jaar voorspelt ING Economisch Bureau een herstel van een kleine 10 procent. Meer thuiswerken en minder kilometers leiden structureel tot minder zakelijke afzet, in afgelopen jaren goed voor zo’n 60-65% van de nieuwverkoop.

Wel lopen de in vorig jaar verlengde leasecontracten in 2021 af, wat extra afzet kan betekenen. Toch komen de voorspellingen van ING niet verder dan 390.00 nieuwverkopen dit jaar. Minder dan de prognoses van RAI Vereniging (400.000) en Aumacon (415.00).

Het thuiswerken zal ook voor minder gereden kilometers zorgen: ruim een vijfde van de het totaal aantal kilometers wordt met zakelijke auto’s gereden in Nederland en ook rijden veel werknemers met eigen auto naar de werklocatie. Dit drukt niet alleen het potentieel voor de zakelijke leasevraag maar ook de onderhoudsbehoefte.

Maar ING hanteert wel een disclaimer bij deze prognoses, want de onzekerheden zijn groot. En er zijn ook positieve stimuli die de autoverkoop meer kunnen aanjagen. Zo zijn spaarsaldi van mensen fors gestegen en zijn we, met het uitzicht op vaccins, minder somber.

Ook geven corona en de aanscherping van Europese emissieregelgeving elektrisch internationaal extra vaart. De uitgangspositie voor elektrische auto’s wordt steeds beter, schrijft ING. Maar of het aandeel in 2021 al verder kan doorgroeien richting de doelstelling van 100% in 2030 is nog niet zeker. Er zijn ook hier stimulerende en remmende factoren. De belastingvoordelen blijven hun werk doen, er komen steeds meer betaalbare EV’s op de markt en fabrikanten zijn flink aan het pushen. Maar ING maakt zich zorgen mogelijk schaarste van grondstoffen voor batterijen en de drukte aan de laadpaal.

Opvallend is dat de verkoop van plug-in hybrides – waarvoor nog gereduceerde belastingkortingen gelden  – ondertussen ook opleeft. In aanloop naar nieuwe volledig elektrische modellen worden meer bestaande modellen met een stekker uitgerust. “Dit is echter een tijdelijk verschijnsel in aanloop naar een verdere verschuiving naar elektrisch”, aldus ING.

Wat de milieu-impact van al die elektrische kilometers betreft, dat valt nog vies tegen, stellen de onderzoekers. Dat komt vooral door het groeiende, ouder worden wagenpark en de afname van de nieuwverkoop, auto’s die doorgaans (veel) zuiniger zijn. De gemiddelde leeftijd is inmiddels 11 jaar. Zo bestond begin 2020 bijvoorbeeld nog 14% van het Nederlandse wagenpark uit diesels, waarvan een kleine 4% (meer dan 300.000) van voor 2010.

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel