Onderzoek Toogethr: werkplek wordt ‘hub’

woensdag 3 februari, 2021

Nederlandse kantoormedewerkers willen na corona meer blijven thuiswerken, blijkt nu ook uit een enquête van mobiliteitsplatform Toogethr. Het kantoor zoals we dat kennen, komt niet meer terug, concludeert het onderzoek.

Uit het onderzoek blijkt dat drie van de vijf medewerkers het thuiswerken goed tot zeer goed bevalt. Als de coronamaatregelen over zijn, dan gaan zij liever minder vaak naar kantoor dan voorheen. Nederlandse kantoormedewerkers gingen, voor het ingaan van de coronamaatregelen, gemiddeld 4,1 dagen per week naar hun werkplek. Dat willen ze het liefst terugschroeven tot gemiddeld 2,8 dagen per week als de maatregelen voorbij zijn. Het uitsparen van reistijd is voor de meesten (77 procent) het grootste voordeel van thuiswerken, gevolgd door het feit dat ze tussen het werk door huishoudelijke klusjes kunnen doen (53 procent).

Andere aanpak van woon-werkverkeer

Naast de nadelen (gemis spontane contacten met collega’s, face-to-face overleggen met collega’s, minder duidelijke scheiding tussen werk en privé) laat het onderzoek, volgens Toogethr CEO Joost Bijlsma, duidelijk zien dat het kantoor zoals we dat kennen niet meer terugkomt. Minder dan een kwart (23 procent) geeft aan dat het kantoor primair een plek wordt om te komen werken. “Als de coronamaatregelen straks voorbij zijn, blijft thuiswerken populair. Bedrijven kunnen daar nu alvast op anticiperen. Medewerkers willen minder vaak naar kantoor komen, wat een andere aanpak van woon-werkverkeer verdient. En als ze op kantoor zijn, hebben ze andere wensen en behoeftes. Het kantoor van de nabije toekomst draait meer om ontmoeten en overleggen dan om individueel werken. Bedrijven zullen daarom veel meer data moeten verzamelen over de wensen van medewerkers om inzicht te krijgen in wat ze op locatie gaan aanbieden.”

Kantoor als ‘hub’

Met dit data verzamelen zijn ze bij Nationale Nederlanden al begonnen, blijkt uit de reacties in de enquête. De verzekeraar bouwt nu een platform voor meer inzicht. “Nu laten onze collega’s via de app weten of ze naar kantoor komen, maar daar moeten we in professionaliseren. Daarom zijn we een platform aan het bouwen dat ons inzicht gaat geven in het gebruik van de werkomgeving. Hoe worden bepaalde delen van het gebouw straks gebruikt, door wie en wanneer?”, aldus Ingrid van Rossum, Head of Facility Management bij Nationale Nederlanden.

Mathijs Schaft, Facility Manager Corporate Office bij Heineken, voorziet dat kantoren veel meer als ‘hubs’ gebruikt gaan worden. “Waarom ga ik überhaupt naar kantoor? En als ik naar kantoor ga, wat zou de beste plek zijn om iemand te ontmoeten en hoe ga ik daar dan heen? Onze projectgroep ‘mobiliteit’ gaat antwoorden zoeken op deze vragen. Dat geeft ook gelijk antwoord op de vraag hoeveel werkplekken we nog nodig hebben en of er niet veel meer flexplekken bij moeten komen. Hopelijk kunnen we hier komende zomer binnen de organisatie de volgende stappen in zetten.”

Voor het onderzoek liet Toogethr onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel een enquête uitvoeren onder 655 kantoormedewerkers van 25 tot en met 65 jaar die werken bij een bedrijf met minimaal 200 medewerkers.

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel