‘Advisering elektrisch rijden door (lease)branche kan beter’

donderdag 4 maart, 2021

De kwaliteit van de adviezen van autobedrijven en leasemaatschappijen aan potentiële kopers/lessees van een elektrische auto wisselt sterk, blijkt uit een mysteryshop-onderzoek van Vereniging Elektrische Rijders (VER). VNA gaat nu inventariseren of er collectief meer aan gedaan kan worden.

Klik om het rapport te downloaden

Een derde van het verkoopadvies is goed tot uitmuntend, maar eveneens een derde is onder de maat, blijkt uit het onderzoek dat de VER heeft uitgevoerd onder 144 auto- en leasebedrijven. Merkdealers scoren in hun EV advisering gemiddeld duidelijk beter dan verkopers van universele autobedrijven en leasemaatschappijen.

Wat verder blijkt: vooral de kennis en advisering bij autobedrijven over batterij en laadinfrastructuur is onder de maat. Daarentegen is de advisering op hoofdlijnen over elektrisch rijden steeds meer op orde. Vergeleken met eerder buitenlands onderzoek lijkt hier in Nederland een grote stap gezet. Met de uitkomsten van dit mystery onderzoek is VER in gesprek met de autobranche om samen de advisering over Elektrische Voertuigen (EV) verder te verbeteren.

Ook de VNA is met de leden een initiatief gestart om te inventariseren wat er collectief moet gedaan worden en waar er nog informatie en kennis wordt gemist. “Dit onderzoek van VER sluit hier op aan en bevestigt dat het binnen onze branche een hoge en wellicht een hogere prioriteit moeten krijgen”, aldus Renate Hemerik, voorzitter VNA.

Er moet in de leasesector dus ook nog stappen worden gezet, erkend VNA. “De behoefte aan specifiek advies omtrent elektrisch rijden en alles wat daar bij komt kijken, neemt in rap tempo toe. Aan onze leden de taak om medewerkers te voorzien van de juiste kennis in de volle breedte. Dat is een complexe uitdaging. Zeker voor leasemaatschappijen, die bijvoorbeeld ook nog eens met veel verschillende merken en modellen werken.”

Categorie: Geen categorie

Gerelateerde achtergrond-artikelen