VW lanceert accu-offensief: 6 gigafabrieken voor 2030

dinsdag 16 maart, 2021

Tijdens de recente ‘Power Day’ heeft Volkswagen AG de plannen voor de ontwikkeling van accu’s en de uitbreiding van laadmogelijkheden tot 2030 geschetst. Het merk wil de complexiteit en de kosten van accu’s sterk reduceren. En 6 gigafabrieken voor accu-productie bouwen.

Thomas Schmall, Member of the Board of Management of Volkswagen Group for Technology, and CEO of Volkswagen Group Components

Dat laatste moet samen met partners nog vóór het einde van dit decennium gebeuren om de levering van accupakketten na 2025 veilig te stellen. De 6 gigafabrieken moeten gezamenlijk goed zijn voor een productie van 240 GWh per jaar. In 2023 start in het Zweedse Skellefteå de productie van accupakketten voor premiummodellen, goed voor 40 GWh. De fabriek die nu al in gebruik is in het Duitse Salzgitter, gaat vanaf 2025 accupakketten voor de volumemodellen van de Groep produceren, ook goed voor 40 kWh.

Maar vooral ook moeten de kosten en de complexiteit van batterijen terug gebracht worden en tegelijkertijd de prestaties en de actieradius ervan vergroot worden. Het nieuwe accupakket dat in 2023 wordt geïntroduceerd, speelt daarbij een sleutelrol, stet Volkswagen. Dit pakket wordt door Volkswagen AG zelf geproduceerd en zal naar verwachting in 80% van alle elektrisch aangedreven modellen van de Volkswagen Groep worden gebruikt. Volgens de autofabrikant komt hiermee de prijs per kWh onder de 100 euro.

solid state-batterij

De eigen productie moet er bovendien zorgen voor een volgende reuzensprong in accutechnologie: de solid state-batterij die vanaf halverwege dit decennium wordt verwacht.

Het accu-offensief van Volkswagen AG gaat gepaard met een sterke uitbreiding van het snellaadnetwerk. Samen met partners wil Volkswagen AG per 2025 circa 18.000 openbare snellaadpunten in Europa operationeel hebben. Dit is een vervijfvoudiging van het huidige snellaadnetwerk. Hiermee is circa een derde van de totale in 2025 te verwachten vraag af te dekken.

8.000 nieuwe (150 kW) snellaadpunten

In het basissegment drukt de nieuwe technologie de prijzen voor accu’s met wel 50% en in het volumesegment met 30%

Volkswagen AG is al deelnemer in het IONITY-netwerk. Daarnaast wil het samen met BP zo’n 8.000 nieuwe (150 kW) snellaadpunten in Europa realiseren. In Spanje werkt Volkswagen AG samen met Iberdrola voor de uitbreiding van het netwerk en in Italië met Enel. Volkswagen AG investeert tot 2025 in totaal zo’n € 400 miljoen in dit Europese programma. Ook in de VS en China focust Volkswagen AG op de verdere uitbreiding van het laadnetwerk.

Overigens ondersteunen Volkswagens vanaf 2022 slimme systemen om de auto’s onderdeel te laten worden van het publieke elektriciteitsnet. Zo is het mogelijk om elektriciteit die thuis uit zonne-energie wordt opgewekt, op te slaan in de accu van de auto’s. Die energie kan naar het huis worden gestuurd op momenten dat daar behoefte aan is. Zo worden klanten minder afhankelijk van het bestaande elektriciteitsnet én kunnen ze geld besparen en de CO2-uitstoot beperken.

Categorie: Geen categorie

Gerelateerde achtergrond-artikelen