WeGo Carsharing viert 10-jarig bestaan

donderdag 11 maart, 2021

WeGo Carsharing bestaat vandaag precies 10 jaar, maakt het bedrijf bekend. Begonnen als platform waarbij buren en vrienden elkaars auto konden lenen, is het uitgegroeid tot ‘techniekleverancier’ op weg om het 7000ste voertuig deelbaar te maken.

Eind januari sloot WeGo nog een grote overeenkomst met Defensie waar het de complete vloot van civiele dienstauto’s van Defensie, enkele duizenden voertuigen groot, geschikt gaat maken voor gedeeld gebruik. Dit faciliteren van zakelijk autodelen is de laatste jaren uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van WeGo. Al eerder schetste CEO Peter de Jong tegenover TrendsinAutoleasing dat corona een gedragsverandering in mobiliteit heeft geforceerd. “De mobiliteitswereld zal veranderen, deelautoplatform WeGo investeert daarom volop en richt het vizier op het ontzorgen van de berijder.”

WeGo begon op 11 maart 2011 als nieuw platform waarmee buren en vrienden op een veilige manier elkaars auto konden huren. Auto-eigenaren konden hun auto aanmelden op het platform en hun tarieven bepalen. Wie een auto nodig had kon via het platform eenvoudig een verhuurder in de buurt vinden. WeGo leverde de techniek, regelde de verzekering en zorgde ervoor dat alle transacties veilig en gemakkelijk verliepen. Een innovatief concept in die tijd.

Gezamenlijke proposities

Het businessplan is in de loop der jaren aangepast naar het faciliteren van zakelijk autodelen. Want niet alleen auto’s van particulieren staan vaak stil, maar ook voertuigen van bedrijven, gemeenten en zorginstellingen. Naast het zakelijk voertuigdelen faciliteert WeGo ook het delen in kleine besloten kringen, zoals straatinitiatieven en deelinitiatieven vanuit VvE’s.

WeGo levert overigens niet zelf de auto’s en zal dat ook nooit gaan doen, benadrukt het deelautobedrijf. De gebruikte techniek is toepasbaar op ieder voertuig, ongeacht merk of model: auto, fiets, scooter, elektrisch of niet, nieuw of gebruikt. Om die reden zoekt het actief de samenwerking op met importeurs, dealers, verhuur- en leasemaatschappijen. Die hebben de assets, de zakelijke klanten én weten wat er onder de klanten speelt. “Door gezamenlijk proposities uit te werken en de toepassing van de technologie af te stemmen op de doelgroep, worden interessante en succesvolle mobiliteitsoplossingen en businessmodellen gerealiseerd”, aldus WeGo.

Op weg naar 7000 voertuigen

Inmiddels is WeGo op weg naar de 7000 aangesloten voertuigen, waarmee het tot de top behoort van technologieleveranciers op het gebied van deelmobiliteit. Afgelopen jaar heeft het bedrijf veel werk gestoken in het toekomstbestendig maken van zijn deelplatform. Zo zijn er universele API’s ontwikkeld die het mogelijk maken om apps van derden, verschillende hardware leveranciers, andere backoffice systemen en diverse payment-providers aan het systeem te koppelen.

Ook zijn de eerste stappen in het buitenland gezet. Die internationale uitbreiding staat de komende jaren hoog op de agenda, zegt het bedrijf. Maar in Nederland is de klus zeker niet geklaard. Er zijn nog heel veel ondernemingen en organisaties die kunnen besparen op hun wagenpark. De Jong “Gelukkig zien we dat veel werkgevers momenteel bewust kijken of hun autoregeling efficiënter en aantrekkelijker kan. Wat WeGo betreft past technology-based voertuigdelen uitstekend in een moderne mobiliteitsregeling.”

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel