Onderzoek Webfleet: slecht rijgedrag leidt tot reputatieverlies

donderdag 15 april, 2021

Ruim 84 procent van de wagenparkbeheerders vindt dat slecht rijgedrag een negatieve impact heeft op hun bedrijf. Zorgen maken zij zich vooral over telefoongebruik, vermoeid rijden en te hard rijden. Maar ook over valse verzekeringsclaims. Het een en ander blijkt uit Europees onderzoek van Webfleet Solutions.

De telematicaleverancier ondervroeg 1.050 wagenparkbeheerders in Europa om inzicht te krijgen in hun standpunten ten opzichte van verkeersveiligheid. De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het European Road Safety Report 2021 eBook.

Uit het Europees onderzoek blijkt dat verkeersveiligheid voor wagenparkbeheerders en beleidsmakers een belangrijk probleem is. Volgens het onderzoek is 42% van de commerciële wagenparken betrokken bij één tot vijf aanrijdingen per jaar. Hoewel er veel factoren zijn die tot ongevallen kunnen bijdragen, is een menselijke fout voor 90% de oorzaak van alle verkeersongevallen. Het is duidelijk dat rijgedrag dus een sleutelcomponent is van verkeersveiligheid.

84% van de ondervraagde wagenparkbeheerders is het er overigens mee eens dat slecht rijgedrag een negatieve impact heeft op hun bedrijf. 50% van de wagenparkbeheerders zegt vervolgens dat ze niet zeker zijn dat hun chauffeurs zich veilig gedragen op de weg. De top drie van slechte rijgewoonten waarover zij zich het meeste zorgen maken, zijn:

  • Het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur  (77%)
  • Vermoeid rijden  (75%)
  • Te hard rijden  (74%)

 

Bovendien is reputatieverlies voor het bedrijf door onveilig gedrag van zijn bestuurders, ook een belangrijk aandachtspunt voor commerciële vloten: wel 75% van de wagenparkbeheerders zegt bezorgd te zijn dat slecht rijgedrag de reputatie van hun bedrijf zal schaden.

Frauduleuze whiplashclaims

Toch zijn beroepschauffeurs vaak het meest veiligheidsbewust op de weg. De meerderheid van de respondenten ziet een grotere dreiging van ándere chauffeurs dan die van hun eigen personeel.

Andere weggebruikers vormen naast een veiligheidsrisico, ook een risico voor valse verzekeringsclaims. Volgens het onderzoek worden per maand gemiddeld drie verzekeringsclaims tegen commerciële vloten ingediend. In het VK bijvoorbeeld schatten verzekeringsexperts dat 60% van alle whiplashclaims frauduleus is. Deze kwestie wordt weerspiegeld in de resultaten van het onderzoek, waarbij 65% van de wagenparkbeheerders hun bezorgdheid uitdrukt over valse claims tegen hun bestuurders.

Zes keer per jaar pechbijstand

De grootste kostenfactor van een ongeval is natuurlijk het veiligheidsrisico dat de betrokken personen zelf lopen. Er zijn echter ook andere kosten die een negatieve invloed hebben op commerciële vloten zoals juridische kosten , verzekeringsclaims, reparatie- en onderhoudskosten en het verlies van inkomsten door stilstand van de voertuigen. Volgens KPMG denkt slechts 32% van de wagenparkbeheerders dat ze hun onderhoudskosten accuraat kunnen becijferen. Uit de resultaten van de Webfleet Solutions-enquête blijkt dat commerciële vloten gemiddeld zes keer per jaar pechbijstand nodig hebben. In het algemeen is 58% van de wagenparkbeheerders het ermee eens dat ze te veel uitgeven aan onderhoud en reparatie, terwijl 50% zegt te veel uit te geven aan reparatiekosten door botsingen.

Dashcambeelden

Hoe telematicatechnologie kan helpen commerciële vloten veiliger te maken? Volgens Webfleet geeft hun software-as-a-service platform waardevolle inzichten in het rijgedrag. De wagenparkbeheerder kan een reeks data van de ritten van elke bestuurder bekijken met een overzicht van risicovol rijgedrag zoals te hard rijden, hard sturen of plotseling remmen. Met de toevoeging van geïntegreerde videotechnologie kunnen deze gegevens worden gekoppeld aan dashcambeelden, waardoor wagenparkbeheerders inzicht krijgen in de oorzaken van deze gebeurtenissen. Ze kunnen dit inzicht vervolgens gebruiken om hun bestuurders te beschermen tegen valse claims en hen te coachen om veiliger te rijden.

De dashcams die op de bestuurder zijn gericht maken overigens ook gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) die helpt verschillende vormen van onveilig rijgedrag te detecteren en de bestuurder waarschuwt om zijn koers te corrigeren voordat een ongeval plaatsvindt.  Telematica-hardware, zoals de PRO Driver Terminal in-cabine-apparatuur van Webfleet Solutions, geeft bestuurders realtime coaching met advies over zaken als rustgedrag en manoeuvres. Het PRO-apparaat houdt ook rekening met het type voertuig dat wordt gebruikt om hen naar de meest geschikte en veiligste routes te sturen.

Klik hier om het e-book te downloaden!

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel