25 startups geselecteerd voor Mobility Lab 2021

dinsdag 8 juni, 2021

Uit 65 aanmeldingen zijn 25 startups geselecteerd voor Mobility Lab 2021. Zij gaan de komende maanden aan de slag om samen met bedrijven, overheden of burgerinitiatieven te komen tot oplossingen voor mobiliteitsproblemen. Met extra aandacht voor inclusieve mobiliteit.

Mobility Lab, het startup-programma op het gebied van mobiliteit, koppelt de geselecteerde startups aan een passende partner om hun innovaties te testen in de praktijk. Projectleider Janneke Brouwer zegt verrast te zijn door de diversiteit aan inschrijvingen en door de vele buitenlandse inzendingen. “19 startups komen uit Nederland en de overige deelnemers zijn afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Duitsland, België en Oostenrijk. Nooit eerder meldden zoveel buitenlandse startups. Het toont aan dat mobiliteitsproblemen universeel zijn en zich niet beperken tot één land.”

Bij een groot deel van de geselecteerde startups staat duurzaamheid voorop. Van Zero-emissie vervoer, een app die routeadvies geeft voor groen vervoer, duurzame banden voor elektrische voertuigen tot een beloningsprogramma voor duurzame kilometers. Maar er is ook aandacht voor inclusieve mobiliteit. Hierbij gaat het onder meer om mensen met een fysieke beperking, mensen met een lager inkomen of mensen die wonen in afgelegen of landelijke gebieden. Enkele voorbeelden zijn een Spaanse startup, die met een softwareoplossing voor flexibele busdiensten openbaar vervoer in gebieden met een lage bevolkingsdichtheid mogelijk maakt. Ook een Duitse startup, die een compacte, makkelijker te vervoeren rolstoel heeft gecreëerd en een Oostenrijkse startup, die een audio navigatieapp heeft ontwikkeld, leveren een bijdrage aan inclusieve mobiliteit.

Speeddates

De komende maanden koppelt Mobility Lab de geselecteerde startups door middel van speeddates aan zogenaamde launching customers, partijen met een specifiek mobiliteitsprobleem. Zoals de Helmondse Brainport Smart District, waar auto’s niet welkom zijn maar tegelijkertijd moeten de straten in de wijk wel toegankelijk zijn voor hulpdiensten, mensen met een gehandicaptenparkeerkaart en verhuiswagens.

En Breda University of Applied Sciences (Buas) wil post corona een oplossing voor de drukte in het ov naar de campus in de spits. De provincie Zuid-Holland zoekt een deur-tot-deur oplossing voor de laatste kilometers van ov-knooppunt naar eindbestemming. Daarnaast willen diverse gemeentes de verkeersveiligheid rondom scholen verbeteren. Mobility Lab gaat zo de startups introduceren bij meer dan 100 verschillende bedrijven en overheden. Zo doen onder andere Brainport Eindhoven, de ANWB, NS en Heijmans mee.

Categorie: Geen categorie

Gerelateerde achtergrond-artikelen