DHL breidt elektrische vloot uit met 500 ev-bestellers

dinsdag 6 juli, 2021

DHL Parcel grijpt de voortdurende groei aan om te investeren in onder andere 26 CityHubs en de daarbij behorende elektrificatie van de bezorgvloot (oa 500 nieuwe elektrische bestelauto’s). Op deze manier wil de pakketbezorger de ‘last mile’ op de meest efficiënte en duurzame manier uitvoeren.

DHL Parcel heeft het aantal in Nederland verwerkte pakketten ruim zien verdubbelen naar meer dan 200 miljoen per jaar. In de eerste 4 maanden van dit jaar zette de groei in het e-commercesegment verder door en bedroeg deze meerdere weken tot 150 % ten opzichte van vorig jaar. Als tweede grote speler in de e-commerce bezorgmarkt groeit DHL daarmee naar een omzet van 1,1 miljard euro. Het goede bedrijfsresultaat wordt nu grotendeels aangewend voor uitbreiding en verduurzaming van het netwerk.

Zo gaat er de komende drie jaar 350 miljoen naar onder andere de bouw van de CityHubs, gevestigd aan de rand van alle stedelijke gebieden. Op zo’n CityHub vertrekken gemiddeld 90 ritten per dag, waarvan 60 overdag en 30 in de avond, met korte routes met 100 tot 200 adressen. Korte routes stellen in staat snel te verduurzamen omdat ze met elektrische bestelauto’s, cargo-fietsen of andere kleine voertuigen uitgevoerd kunnen worden, aldus DHL.

CO2-footprint van een kop koffie

Deze zomer wordt de vloot opnieuw uitgebreid met 500 elektrische bestelauto’s, waarmee DHL met 1200 elektrische bussen de grootste vloot elektrische auto’s in Nederland heeft. In 2025 is de hele last mile vloot landelijk emissievrij, stelt DHL CEO Wouter van Benten in het persbericht. In combinatie met andere maatregelen, zoals (gasloze) gebouwen voorzien van zonnepanalen, komt de CO2-uitstoot, volgens Van Benten, per pakket daarmee op circa 300 gram; “vergelijkbaar met de CO2-footprint van een kop koffie.”

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel