Chiptekort auto-industrie veroorzaakt door ‘perfect storm’

woensdag 15 september, 2021

De auto-industrie wordt momenteel zwaar getroffen door het chiptekort. Ook leasemaatschappijen lijden eronder. Bijna alle automerken schroeven hun productie omlaag. Hoe heeft het zover kunnen komen? Wie zijn de ‘schuldigen’? Het Engelse Company Debt komt met een analyse: van Covid tot de erfenis van Trump en natuurlijk de Brexit.

Klik om te vergroten

De Engelse automotive koepelorganisatie SMMT heeft berekend dat het chiptekort in Engeland ervoor heeft gezorgd dat de registraties van nieuwe auto’s voor juli uitkomen op het laagste niveau sinds 1998. Ofwel een daling van 29,5% op jaarbasis. Niet alleen het chiptekort ligt hieraan ten grondslag, Covid – en dan met name het quarantainebeleid – heeft er ook zijn steentje aan bijgedragen. “De komende weken worden de coronamaatregelen versoepeld wat hopelijk het personeelstekort helpt op te lossen. Maar het tekort aan halfgeleiders zal waarschijnlijk een probleem blijven tot ten minste de rest van het jaar”, aldus SMMT-CEO Mike Hawes.

Hawes is in zijn voorspelling wellicht te optimistisch: ’s werelds grootste producent, TSMC uit Taiwan, stelt dat de tekorten zullen blijven tot 2022, terwijl analist IHS Markit schat dat het tekort de industrie dit jaar 60 miljard dollar aan verloren verkopen zal kosten.

Maar wat zijn de redenen voor het wereldwijde tekort aan microchips?

Company Debt noemt een reeks problemen die allemaal hebben gezorgd voor een ‘perfect storm’ in autoland.

waaronder:

  • Covid-19-pandemie. Vanaf begin 2020 moesten fabrieken die microchips produceren noodgedwongen sluiten, vooral in Azië, waar de meeste zijn gevestigd. Hoewel ze nu heropend zijn, is er nu een enorme orderachterstand. Tijdens lockdowns namen thuiswerken en gamen toe en werden microchips in grote hoeveelheden opgekocht door elektronicafabrikanten. Zelfs het stijgende aantal crypto-valuta ‘mijnwerkers’ die high-end chips gebruiken, had invloed op de beschikbaarheid. De verkoop van nieuwe auto’s daalde tijdens de pandemie, de stijgende vraag wordt nu beïnvloed omdat er onvoldoende componenten zijn – een moderne auto kan ongeveer 3.000 microchips bevatten.
  • Politiek – erfenis van Donald Trump. Acties onder leiding van de regering-Trump hebben geleid tot een vermindering van microchips uit China, aangezien de VS technologieoverdrachten blokkeerde en tarieven oplegde.
  • Natuurrampen. De productie van microchips vereist een enorme hoeveelheid water en Taiwan werd getroffen door droogte – TSMC heeft water aangevoerd in vrachtwagens. Andere producenten hebben ook rampen gehad, zoals de grote brand die de productie in het Japanse Renesas stopte en de vrieskou de productie in Texas stopte.
  • Andere factoren. Andere redenen voor bevoorradingsproblemen zijn de geblokkeerde tanker in het Suezkanaal en de Brexit.

 

Microchips worden grotendeels gemaakt in Azië, waaronder Taiwan, China, Japan, de Filippijnen, Thailand, Vietnam en Maleisië. Toch komt de knowhow grotendeels uit de VS. En dat land wil nu graag meer microchips thuis produceren en willen TSMC inschakelen voor de bouw van een fabriek in Phoenix, Arizona. Kosten: zo’n 12 miljard dollar.

Maar ook de Europese Commissie heeft een plan opgesteld om haar aandeel in de wereldwijde microchipmarkt tegen 2030 te laten groeien tot 20%. Vooral de Duitse autosector lobbyt hier hard voor. Dat zou overigens het Verenigd Koninkrijk in een zwakkere positie kunnen brengen vanwege de Brexit, schrijft Company Debt. Eerder werd zelfs een Britse fabrikant in Zuid-Wales verkocht aan het Chinese Nexperia.

Autofabrikanten die het hardst worden getroffen door het tekort:

  • Toyota. De fabrikant zei onlangs dat het in september de wereldwijde productie van voertuigen met 40% zou verminderen – het was van plan om bijna 900.000 auto’s te maken, maar zal nu slechts 540.000 voertuigen produceren.
  • Jaguar LandRover. De fabrikant zou een van de zwaarst getroffen zijn omdat luxe auto’s meer microchips bevatten. Het voorspelde een omzetdaling van 50% voor het volgende kwartaal en vertelde leasemaatschappijen dat de levertijden voor sommige van zijn modellen nu meer dan een jaar bedragen.
  • Mercedes. Moederbedrijf Daimler zei dat de productie van Mercedes-Benz in drie fabrieken in Duitsland is verminderd en in Hongarije zelfs tijdelijk is stopgezet.
  • Mini. Mini, eigendom van BMW, heeft de productie in april enkele dagen stilgelegd vanwege het tekort aan microchips.
  • Volkswagen. Volkswagen heeft geen details gegeven over de productie, behalve dat het verwacht dat dit kwartaal “zeer volatiel en krap” zal zijn vanwege het tekort aan microchips.
  • Ford. Ford sloot tijdelijk zijn assemblagefabriek in Kansas City, waardoor de productie van pick-uptrucks werd stopgezet en de fabriek in Turkije werd ook gesloten – het bedrijf zei dat het in 2021 1,1 miljoen minder voertuigen zou produceren dan verwacht.
  • Stellantis. De groep die Opel/Vauxhall, Citroen, Peugeot, Jeep en Chrysler omvat, zal de productie in 2021 met 1,4 miljoen verminderen en tot op heden zijn ongeveer acht van zijn 44 wereldwijde fabrieken getroffen door de tijdelijke sluiting.

Volgens Simon Renshaw, directeur van Company Debt, is het zorgwekkend dat de daling van de autoverkopen het economische herstel in het VK afremt. “De situatie is buitengewoon ernstig en zal gevolgen hebben voor kleinere bedrijven die betrokken zijn bij de toeleveringsketen, zoals dealers en leasemaatschappijen. Het heeft ook de kwestie van ‘microchipbeveiliging’ aan de orde gesteld en de noodzaak van innovatie benadrukt.  Tesla heeft bijvoorbeeld door de ontwikkeling van software in eigen huis minder last van het chiptekort.”

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel