EV Driver Survey 2022: uitkomsten op rij

donderdag 12 mei, 2022

Steeds meer mensen zijn enthousiast over elektrisch rijden en maken de overstap. Desondanks staat de soms nog gebrekkige gebruikerservaring met elektrische voertuigen (EV), waaronder te weinig laadmogelijkheden en te veel laadpassen, de massale adoptie hiervan in de weg. Zo blijkt uit de EV Driver Survey 2022.

Bijna 15.000 Europese EV-rijders deden dit jaar mee, waaronder 4.145 Nederlanders. In het onderzoek komen de volgende aandachtspunten naar voren:

  • Meer publieke laadpunten: 65 procent van alle berijders zegt bestemmingen te bezoeken gebaseerd op de beschikbaarheid van laadpunten, waarbij meer dan de helft (54%) van de EV-rijders zegt dat dit van invloed is op waar ze gaan winkelen en reizen.
  • Minder verschillende laadpassen nodig: 36 procent van de EV-rijders heeft momenteel vier of meer kaarten voor toegang tot publieke laadinfrastructuur, een stijging van 21 procent ten opzichte van vorig jaar. Onder Nederlandse respondenten ligt dit gemiddelde op 3,3 laadpassen. Meer dan de helft van alle respondenten is bereid extra te betalen voor toegang tot de gehele laadinfrastructuur met slechts één kaart.
  • Betere beschikbaarheid laadpunten buitenland: toegang tot laadpunten in het buitenland blijft een probleem, gezien een kwart (26%) van de Nederlandse respondenten aangeeft hierbij problemen te ondervinden.

EV-rijder bereid zich aan te passen voor milieu en netstabiliteit

In de enquête komt een duidelijke motivatie naar voren voor elektrisch rijden: in het algemeen vinden EV-rijders een duurzame leefstijl belangrijk. Om die duurzame leefstijl aan te nemen, zijn zij bereid concessies te doen. Meer dan de helft (55%) van de berijders is namelijk bang dat het elektriciteitsnet de vraag niet aankan die een massale overstap op elektrische voertuigen met zich meebrengt. Ze zijn bang dat het publieke stroomnet te zwaar belast wordt. Dit maakt waarschijnlijk dat diezelfde berijders aangeven zich aan te willen passen naar de mogelijkheden van de laadinfrastructuur, als dit bijdraagt aan stabiliteit van het net én milieuvoordelen:

  • Duurzaam laden: 40 procent van alle respondenten is bereid verder te rijden voor een publiek laadpunt dat duurzaam laden aanbiedt.
  • Netflexibiliteit: 73 procent van de EV-rijders is bereid om een laadsessie later te plannen om een piek in de energievraag te voorkomen. 57 procent geeft aan een langere laadtijd te accepteren om het gebruik van duurzame energie te helpen maximaliseren.
  • Grote behoefte duurzame stroom: bijna een derde (29%) van alle berijders wil dringend het opladen van EV’s integreren met hernieuwbare energiebronnen thuis.

Stimulans voor een elektrische toekomst

In het onderzoek is ook bevraagd wat bestuurders belangrijk vinden om de massale overstap op elektrisch rijden te stimuleren. Zij noemen verschillende verbeterpunten die hierbij kunnen helpen:

  • Grotere actieradius: Meer dan twee derde (67%) van de Nederlandse respondenten zegt dat een verbeterde actieradius van EV’s de overstap naar elektrisch rijden bespoedigt.
  • Lagere aanschafkosten: dit bevordert volgens 64 procent van de Nederlandse respondenten EV-adoptie.
  • Verbeterde laadinfrastructuur: 55 procent van alle ondervraagden is bang dat de laadinfrastructuur de vraag niet kan bijbenen. Bijna de helft (49%) ziet een betere beschikbaarheid van laadpunten dan ook als één van de belangrijkste drijfveren voor elektrisch rijden.
  • Slim laden: Bijna 60 procent van de EV-rijders gelooft dat slim laden een goede manier is om meer mensen aan te moedigen voor een elektrische auto te kiezen. Onder slimme laadtechnologie wordt verstaan dat het laadpunt voorzien is van een dataverbinding om extra services  te verlenen, waaronder dynamische laadsnelheden en uitgesteld laden.

Klik op de afbeelding om het rapport gratis te downloaden!

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: Shell Recharge Solutions

Gerelateerd achtergrond-artikel