“Factuur thuisladen leaseauto kan rechtstreeks naar werkgever”

woensdag 2 maart, 2022

Netbeheerder Liander heeft een experiment gehouden met 50 leaseauto’s van diverse leasemaatschappij waarbij de berijders ook nog eens contracten hadden met diverse energiebedrijven en laadpaalbeheerders. Ten behoeve van een ‘all-in leasecontract’.

Het thuisladen van bijvoorbeeld de auto van de zaak levert vaak problemen op als er bij de berijder thuis een andere energieleverancier heeft dan de leverancier van de stroom van de thuislaadpaal. Om het plaatsen van extra meters te voorkomen; voor een gescheiden afrekening van de auto en huis, heeft Liander, namens alle netbeheerders, nu een systeem ontwikkeld dat de verbruiksdata deelt van alle leveranciers zonder aanpassingen in de meterkast.

Uit de proef onder diverse energiebedrijven, leasemaatschappijen, laadpaalbeheerders en hun klanten blijkt  nu ook dat het werkt. Binnen dit experiment ging het om leaseauto’s. Ongeveer 50 mensen deden mee, verspreid over diverse laadpaalbeheerders. Zij hadden thuis al een laadpaal met een gecertificeerde energiemeter. De resultaten laten zien dat de verbruiksdata die direct via het laadpunt worden uitgelezen van vergelijkbare kwaliteit zijn als de meetdata afkomstig uit de elektriciteitsmeter. Dit bewijst dat deze data ook bruikbaar zijn voor bijvoorbeeld de afrekening van elektriciteitsverbruik. En het maakt de weg vrij naar all-in leasecontracten.

Elektrisch wagenpark

Volgens Arval, een van de deelnemende leasemaatschappijen, helpt het ook om grip op de kosten te krijgen door een totaalpakket aan te bieden: een elektrische auto opladen met duurzame stroom tegen een vaste kilowattuur prijs. “Deze nieuwe kennis helpt ons bij het ondersteunen van klanten die willen overstappen op een volledig elektrisch wagenpark”, aldus Arjos Bot van Arval.

Het slimladen-bedrijf PowerD ziet nu mogelijkheden om proposities mogelijk te maken waarbij de stroom voor elektrische auto’s geleverd wordt op momenten dat er veel wind- of zonne-energie beschikbaar is. “Ook kan de factuur over het stroomverbruik voor het opladen van de leaseauto direct naar de werkgever. De autogebruiker hoeft niet meer te declareren. Scheelt een hoop administratiewerk”, aldus Lucien Joppe van PowerD.

Aan het experiment namen onder andere deel energiebedrijven – ENGIE en EnergyZero – , laadpaalbeheerders – EV-Box, Awesems Nederland, PowerD en Shell Recharge Solutions – en de leasemaatschappijen – Arval, LeasePlan en Athlon. Liander was namens de netbeheerders betrokken.

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel