Nissan Qashqai e-POWER als alternatief voor traditionele hybride

woensdag 13 juli, 2022

De nieuwe Qashqai is het eerste model van Nissan in Europa dat leverbaar is met Nissans nieuwe e-POWER-aandrijflijn. De auto rijdt elektrisch op een 140 kW sterke elektromotor, maar een 1.5 liter benzinemotor zorgt voor de elektriciteit. Het moet een alternatief zijn voor de traditionele hybride auto’s.

De techniek van de nieuwe Qashqai is vergelijkbaar met de range extender modellen van wijlen Opel Ampera en Fisker Karma. Maar die hadden een stekker, de Nissan niet. En hij is momenteel de enige seriële hybride – zoals de techniek heet – op de markt.

Maar de Qashqai voelt wel degelijk als een elektrische auto. De elektromotor is ook de enige die de voorwielen aandrijft. De reacties op het gaspedaal, of beter: het stroompedaal) zijn dan ook die van een EV: lekker direct en de kracht bouwt zich lineair op.

Volgens David Moss, Senior Vice President, Region Research & Development, Nissan AMIEO, biedt de techniek het beste van twee werelden. “Het biedt efficiency én rijplezier. Met de ontwikkeling van dit systeem voor Europa hadden we voor ogen dat de rijbeleving er niet onder mag lijden.”

En net als de Nissan LEAF biedt ook de nieuwe Qashqai e-POWER een ‘one pedal’ rijbeleving, het zogenoemde e-Pedal Step. Het biedt de bestuurder de mogelijkheid om zowel te versnellen als af te remmen met alleen het stroompedaal.

De driecilinder-turbobenzine motor van de e-POWER-aandrijflijn beschikt over variabele compressieverhouding dat moet zorgen voor zowel optimale prestaties als voor een minimaal verbruik, afhankelijk van de belasting van de motor. Wanneer weinig vermogen wordt gevraagd – bijvoorbeeld op kruissnelheid en een afdoende opgeladen batterij – is de compressieverhouding hoger, wat zorgt voor een lager brandstofverbruik en minder emissies. Naarmate de verbrandingsmotor meer vermogen moet leveren – om de batterij op te laden of om meer energie direct aan de elektromotor te leveren – wordt de compressieverhouding verlaagd, wat het motorvermogen juist verhoogt.

De gecombineerde CO2-emissies van de auto liggen tussen de 119 en 123 g/km, het WLTP-verbruik zit op zo’n 5,3 l/100 km. Nette cijfers, lager inderdaad dan de ‘gewone’ Qashqai.

De Nissan Qashqai e-POWER is vanaf nu te bestellen vanaf € 43.790, daarmee is de nieuwe variant gelijk geprijsd aan de Qashqai Mild-Hybrid Xtronic.

Toch volledig elektrisch rijden? Deze maand start de levering van Nissans vol-elektrische Ariya.

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel