EV Driver Survey 2023: groei in relaxter laadgedrag

vrijdag 23 juni, 2023

Het EV-gebruik in Europa neemt sterk toe en dat heeft een positief effect op de perceptie van de rijders, waaronder onzekerheid over het rijbereik. Ook zeggen EV-rijders (96%) massaal anders te zijn gaan rijden: reizen worden zorgvuldig gepland en er wordt zo efficiënt mogelijk gereden. 

Klik hier voor de Nederlandse snapshot van het onderzoek

Vandaag presenteert Shell Recharge haar nieuwste EV Driver Survey 2023 waar maar liefst bijna 25.000 Europese EV-rijders aan mee hebben gedaan. Het is de zesde editie inmiddels waarbij voor het eerst duidelijk een verschuiving is te zien van onzekerheid over de actieradius naar vertrouwen in de actieradius, waarbij nog maar 14% van de huidige EV-rijders zegt af te zien van langere ritten. Volgens Florian Glattes, Vice President E-Mobility Solutions bij Shell, is de groeicurve van de EV-adoptie duidelijk te zien in get onderzoek. “Het is bemoedigend om te zien dat veel van de ondervraagde EV-rijders een positievere ervaring hebben met elektrisch rijden. Als we de transitie naar EV willen blijven versnellen, moet de industrie continue luisteren naar de ervaringen en behoeften van berijders, hiervan leren en samenwerken om uitdagingen aan te pakken en de klantervaring verder te verbeteren.”

Een van die behoeften van EV-rijders is een minder complexe mix van apps en kaarten. Bijna een kwart (23%) van de berijders gebruikt minstens vier apps om hun EV te beheren en optimaal te benutten. Hetzelfde geldt voor het aantal laadpassen dat EV-rijders bezitten voor toegang tot de publieke laadinfrastructuur – dit aantal is momenteel vier of meer. De vraag naar een meer gestroomlijnde en gemakkelijke ervaring is daardoor groot. Bijna de helft van de respondenten (47%) zegt dat ze de voorkeur zouden geven aan één enkele methode om toegang te krijgen tot alle publieke laadpunten, zelfs als dat betekent dat ze meer moeten betalen per laadbeurt.

Betrokken energieconsumenten

Klik om te vergroten

Het onderzoek toont ook een duidelijk verband tussen EV-bezit en betrokkenheid bij een duurzamere levensstijl. Bestuurders van EV’s zijn bereid om energie-aanpassingen te doen om de voordelen van hun voertuig te maximaliseren. Zo zegt bijna de helft (47%) te investeren in zonne-energie thuis, terwijl 36% een slimme thermostaat heeft.

In het verlengde hiervan zegt twee derde van de respondenten (66%) dat hun laadpuntaanbieder een EV-specifiek energietarief moet aanbieden om hun duurzamere leefstijl te motiveren; terwijl 48% slimme laaddiensten wil als onderdeel van hun laadpuntaankoop en een derde (33%) wenst dat apparaten zoals zonnepanelen en thuisbatterijen worden inbegrepen.

Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met LCP Delta, een onderzoeks- en adviesbureau dat organisaties begeleidt bij de energietransitie. Volgens John Murray, Head of EV’s bij LCP Delta, laten de onderzoeksgegevens zien dat EV-rijders vaak zeer betrokken energieconsumenten zijn. “Interessant is dat de onderzoeksresultaten aangeven dat EV-bestuurders bereid zijn om intelligent, slim opladen toe te passen om de balancering van het elektriciteitsnet te ondersteunen en het gebruik van hernieuwbare energie te maximaliseren.” Murray hoopt dat meer gepersonaliseerde oplossingen worden gecreëerd die voldoen aan de veranderende behoeften van EV-bestuurders.

Relaxter laadgedrag

Klik om te vergroten

En de onderzoekers zien ook kansen voor partners om deel te nemen aan het laadecosysteem. Het rapport schetst verschillende mogelijkheden voor retailers, entertainmentlocaties en werkplekken om betrokken te raken bij het laadecosysteem, door bestemmingsladen aan te bieden. Aangezien bijna de helft (44%) van de EV-rijders zegt dat ze thuis geen laadstation installeren, spelen bestemmingen en werkplekken nu en in de toekomst een belangrijke rol in het ondersteunen van de groeiende vraag naar laadfaciliteiten en het verbeteren van de klantervaring.

Kijken we specifiek naar de 6715 ondervraagde Nederlandse EV-rijders, zij tonen een duidelijke groei in relaxter laadgedrag; 48% geeft aan niet meer elke dag te hoeven laden, tegenover 16% in 2022. Ook hun rijgedrag is veranderd sinds de aanschaf van hun EV, stelt 96% van de Nederlandse EV-rijders; 61% plant reizen zorgvuldiger, 54% gaat nauwelijks nog naar benzinestations en 52% rijdt zo efficiënt mogelijk. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan een uitgebreider laadnetwerk. Nederlanders zetten een betere beschikbaarheid van publieke laadpunten dit jaar op de tweede plek als stimulerend middel voor een massale overstap naar EV. Vorig jaar stond deze factor nog op de vijfde plek.

Volgende week een uitgebreid interview met Sietse Vis van Shell Recharge.

Klik hier om het rapport te downloaden

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel