Hogere restwaarde dankzij Mazda’s digitale serviceboekje

vrijdag 12 juni, 2015

Precies tien jaar geleden presenteerde Mazda als eerste merk in Europa het zogenaamde Digitale Service Register (DSR), een (gratis) traceerbare en geverifieerde onderhoudshistorie van elke in Europa verkochte Mazda. Een revolutie op het gebied van onderhoudsregistratie, met als resultaat: gestegen restwaarde tot wel 26%.

Mazda_DSRTot dusver zijn er ruim 9.000.000 service- en onderhoudsbeurten in het DSR-systeem opgeslagen. Met een spreekwoordelijke druk op de knop is de volledige onderhoudshistorie van elke geregistreerde auto, inclusief de werkelijk gereden kilometers, Wegenwachthulp en garantiegegevens, op elk moment beschikbaar en oproepbaar bij één van Mazda’s geautoriseerde servicepunten in Europa. “Hiermee behoren fraude en het verlies van het onderhoudsboekje tot het verleden”, aldus Jørgen Olesen, Vice President Logistics & Customer Service van Mazda Motor Europe.

Restwaarde

Naast het veiligstellen van de serviceadministratie van elke auto helpt DSR ook bij het terugdringen van manipulatie van de kilometerteller, een vaak voorkomend probleem in de markt van gebruikte auto’s. Het systeem verhoogt ook de restwaarde van de auto, omdat deze nu als occasion wordt geleverd met een officiële en betrouwbare documentatie van de geschiedenis van het voertuig en omdat onderhoud en reparaties zijn uitgevoerd volgens de hoge Mazda kwaliteitsnormen. ICM Research heeft bij een onderzoek in Groot-Brittannië vastgesteld dat een compleet onderhoudsrapport de restwaarde van een auto met maximaal 26% kan verhogen. Bovendien ziet één op de drie kopers van een gebruikte auto af van de aankoop indien deze niet beschikt over een volledige onderhoudsgeschiedenis.

MyMazda App

Na de introductie in 2005 (op de Mazda5 en MX-5) kwam DSR een jaar later al beschikbaar voor alle nieuwe modellen van Mazda, maar ook voor oudere modellen die teruggaan tot 1998. Dit betekent in Europa een totaal aantal van 4 miljoen auto’s. Latere verbeteringen van het systeem omvatten onder meer de integratie van de onderhoudsgeschiedenis van het voertuig in de MyMazda App, in 2012

Jørgen Olesen: “We streven er naar om onze klanten een betere service-ervaring te bieden. Daarom mogen we spreken van een nieuwe mijlpaal met de komst van DSR+ met de mogelijkheid voor Mazda-technici om de resultaten van een controlebeurt online via een tablet of smartphone in het systeem op te slaan. Daarnaast kan de monteur foto’s opslaan van onderdelen van de auto die aan reparatie toe zijn en op deze manier het hoogste niveau van transparantie en vertrouwen voor onze klanten bieden”.

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel