ElaadNL: laadpas alleen voldoet niet

woensdag 30 september, 2015

ElaadNL, het kennis- en innovatiecentrum op het gebied van laadinfrastructuur en Smart Charging, liet onderzoek doen naar de beste methoden om af te rekenen bij de laadpaal. Nu gebeurt dat nog met een laadpas alleen, maar een bijbehorende, ‘parallelle app’ zou meer dienstverlening mogelijk maken en biedt goede kansen voor Smart Charging.

laadpasOm de huidig gebruikte methode (laadpasjes) en mogelijke alternatieve methodes te analyseren zijn er onder meer 14 interviews afgenomen met experts uit de Nederlandse EV-markt. Er zijn gesprekken gevoerd met serviceproviders, laadpaalfabrikanten, automobielfabrikanten, EVnetNL en met medewerkers van ElaadNL.

Uit het onderzoek blijkt dat de laadpas en een app op een smartphone het meest geschikt zijn voor de korte termijn. Op de langere termijn moet de auto rechtstreeks communiceren met de laadpaal.

EV-rijders geven in het onderzoek aan dat hun huidige laadpas ‘voldoet’, al blijft het behelpen in het buitenland. Daar werken de passen vaak niet omdat er gewerkt wordt met verschillende methodes om te identificeren en betalen.

Autofabrikanten

Rechtstreeks vanuit de auto identificeren en laden volgens het zogenaamde protocol ISO/IEC 15118 is volgens de deelnemers aan het onderzoek uiteindelijk het beste alternatief voor de EV-rijder. De gebruikershandeling die bijvoorbeeld bij de laadpas of de app op een smartphone noodzakelijk is, zal komen te vervallen. Dit komt doordat de kabel toch al moet worden ingeplugd voor het laden. Maar dan moeten de laadpalen wel worden uitgevoerd met een extra module. Dit kost tijd en geld. Bovendien moeten de autofabrikanten samen op één lijn komen. Dat is volgens het onderzoek nog de grootste uitdaging.

Kiezen serviceproviders voor een app dan bespaart dat kosten op de fysieke pas. De app biedt tevens mogelijkheden voor Smart Charging en eventueel voor integratie met parkeerdiensten en zorgt bovendien voor direct inzicht in de laadtransactie. Volgens ElaadNL zou een app een goede toevoeging zijn voor de EV-rijders en marktpartijen in de huidige fase van het elektrisch vervoer. Het moet dan wel een app  zijn die via de backoffice kan communiceren met de laadpaal.

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel