Met sturen op RO-cijfers valt veel winst te halen

dinsdag 12 juli, 2016

Een paar honderd luchtfilters of duizenden liters motorolie goedkoop in bulk inkopen? De eerste leasemaatschappijen en fleetowners maken zich momenteel op voor deze stap. Mogelijk gemaakt door slimme tools die dit sturen op reparatie- onderhoudscijfers (RO) mogelijk maakt. Het Nederlandse MivarGroup schetst de mogelijkheden.

De laatste tijd zijn nogal wat leasemaatschappijen bezig hun RO-proces te optimaliseren. Zo loopt bij Business Lease momenteel een telematicaproef met 650 auto’s die zijn uitgerust met een dongel. De verkregen informatie uit de auto’s moet specifiek onderhoud mogelijk maken en vooral ook het efficiënt inplannen van reparatie en onderhoud. Volgens de leasemaatschappij moet het leiden tot een forse kostenbesparing.

Marcel Krom van MivarGroup

Marcel Krom van MivarGroup

Ook DHL rolt momenteel in Duitsland en Nederland haar zogenaamde Remote Diagnostic uit van telematicapartner RitAssist. Daarmee wordt de ‘gezondheidstoestand’ van iedere afzonderlijke auto op afstand gemonitord. De DHL-fleetmanager krijgt op zijn ‘dashboard’ de diagnostische gegevens voorgeschoteld met eventuele storingsmeldingen van de auto.

Gisteren maakte Autolease Midden Nederland bekend van start te gaan met een zogenaamde onderhoudsbeurtindicator (OBI). Het geeft de leasemaatschappij een complete inzage op de komende onderhoudsintervallen van de rijdende leasevloot. Ook bij Athlon is men al enige tijd bezig de afhandeling van reparatie- en onderhoudsaanvragen effectiever te maken.

Lees verder in onze rubriek uitgelicht!

Categorie: Geen

Gerelateerde achtergrond-artikelen