Transscope: medewerkers sturen in plaats van begluren

woensdag 4 januari, 2017

Transscope ziet in de praktijk een drempel bij fleetowners als het gaat om aanspreken van personeel op zaken als rijgedrag en tijdindeling. Waarmee het risico op (kosten)voordeel blijft liggen. Werkt een ‘oom agent’ aanpak?

transscope_rapportageHet registreren van rijgedrag met een blackbox vergelijken met tv-programma’s als Blik op de Weg, dat verkeersovertredingen en andere capriolen van weggebruikers voor de (politie)camera vastlegt. Een vergelijking die enigszins mank gaat, moet Henk-Jan Kienhuis van Transscope toegeven. “Ook wij registreren rijgedrag, zij het dat onze focus op zakelijke aspecten ligt zoals brandstof- en materiaalverbruik, efficiëntere planning en een sluitende registratie ten behoeve van de bijtelling. En in tegenstelling tot het tv-programma, zit bij ons de klant aan de knoppen.”

Maar net als de verkeerspolitie wil een (potentiële) gebruiker van een blackbox-systeem een gedragsverandering op gang brengen. Die zal afwijken van een ‘oom agent’ aanpak, zegt Kienhuis. Alhoewel? “We gaan hier natuurlijk niet pleiten voor een zerotolerancebeleid ten aanzien van (buitendienst)medewerkers. Hoe werkgevers de medewerkers op geconstateerd rijgedrag moeten aanspreken, is niet zo zwart-wit als bij verkeersovertredingen. De aanpak hangt af van factoren als het gevoerde personeelsbeleid dan wel de heersende bedrijfscultuur en de branche waarin een bedrijf zich begeeft. Ook de specifieke functie van de medewerker en zijn of haar ervaring kunnen een rol spelen”, aldus Kienhuis.

‘Big brother’ gevoel

Transscope pleit om op gezette tijden met rapportages bestuurders inzicht te geven in hun rijgedrag of in de (in)efficiency van afgelegde routes. Standaard rapportages die Transscope de klant zelf wekelijk stuurt, of het bedrijf zelf realtime genereert via de webapplicatie. Rapportages die in Excel kunnen worden aangemaakt of geëxporteerd worden naar een eigen backofficesysteem. De Blackbox XP van Transscope registreert automatisch een veelvoud aan gegevens waarbij eenvoudig eigen rapportages kunnen worden gemaakt.

Kienhuis: “Zolang de medewerker maar niet opgezadeld wordt met een ‘big brother’ gevoel door hem van minuut tot minuut te willen volgen. Sturen in plaats van begluren, luidt ons devies.”

Waarbij de privacy rondom registratie en rapportage geborgd is, benadrukt Kienhuis. Ter bescherming van de persoonsgegevens heeft Transscope al enige tijd een ‘Privé/Woon-werk/Zakelijk’ schakelaar ontwikkeld. Daarnaast biedt de webapplicatie meerdere autorisatiemogelijkheden zodat niet zomaar iedereen gegevens kan inzien. “Verder zijn wij geregistreerd bij de Autoriteit Persoonsgegevens en zullen wij verzamelde ritgegevens niet aan derden ter beschikking stellen of verkopen. Een verdere borging is gerealiseerd door ons lidmaatschap van de Branche Vereniging Leveranciers Ritregistratiesystemen (BVLR) en het keurmerk RitRegistratieSystemen (RRS).”

Lees hier hoe de gedragsmodule de kringloopgigant Noppes heeft overtuigd van een blackbox

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel