Fleetmatics breidt onder Verizon Europees netwerk uit

donderdag 19 januari, 2017

De ‘lokale’ markt blijft voor Fleetmatics belangrijk, ook al is het bedrijf inmiddels sinds enkele maanden onderdeel van het immense en wereldwijd opererende Verizon. Die consolidatie in de booming fleetmanagement markt biedt die lokale markt juist volop kansen.

Jan Willem Doornbos, Marketing Manager Benelux van Fleetmatics, blikt tevreden terug op 2016. Alle targets zijn gehaald, inmiddels werken er 18 man fulltime in het Utrechtse kantoor. Groei luidt nu ook het devies voor 2017.

Jan Willem Doornbos van Fleetmatics

Jan Willem Doornbos

Die groei wordt mede ingegeven door de groei van de markt. Eerder becijferde Berg Insight een jaarlijks groei van fleetmanagementsystemen van bijna 15 procent. Nu staat de teller op ruim 5,5 miljoen systemen; tegen 2020 zal de markt zijn verdubbeld tot ruim 10 miljoen systemen.

2,4 miljard dollar

De afgelopen jaren waren er tal van overnames onder telematicabedrijven, veruit de grootste (2,4 miljard dollar) was die van Fleetmatics door Verizon. Kenners van de markt en de systemen zijn over het algemeen positief over de consolidatie: de grote partijen zijn financieel gezond en beschikken over voldoende investeringskracht voor nieuwe toepassingen en betere platformen. Ook stijgt het aantal gebruikers per investering, dus de prijzen kunnen voor klanten naar beneden. Dat laatste gebeurt nu al.

Fleetmatics maakt nu onderdeel uit van Verizon Telematics, dat uitgebreide draadloze, software- en hardware-oplossingen aanbiedt aan consumenten, bedrijven en autoproducenten en -dealers. Het bedrijf positioneert zich nadrukkelijk als de wereldwijde marktleider in wagenparkbeheer en management van mobiele hulpmiddelen. Temeer omdat het eerder ook Telogis overnam. Eveneens een telematicapartij, maar dan een die zich richt op de grote fleets, met wagenparken vanaf 250 voertuigen. Fleetmatics richt zich op de groep daaronder.

Duitsland en Polen

Fleetmatics voegt niet alleen meer dan 42.000 wereldwijde klanten toe aan het portfolio van Verizon, maar ook ongeveer 826.000 abonnees, een breed aanbod van toonaangevende producten, en fleetmatics_schermeen team van 1.200 professionals. “Samen zullen we het wereldwijde marktleiderschap versnellen en meer bedrijven met mobiele werknemers in staat stellen om nieuwe manieren van groei te ontdekken, meer gedaan te krijgen en hun klanten tevreden te houden”, aldus Jim Travers, CEO en Voorzitter van de Raad van Bestuur van Fleetmatics.

Ondertussen werkt de Nederlandse vestiging hard aan de uitbreiding in Europa. Duitsland en Polen gaan per 1 februari ‘live’, Portugal volgt later. Doornbos is betrokken bij het opzetten van de vestigingen, maar er wordt altijd gewerkt met een lokaal team gericht op de lokale of landelijke markt. Net als in Nederland zal de focus in de andere Europese landen op de service industrie liggen; op de grijze kentekens dus. Maar ook de gele kentekens gaan komen, voorspelt Doornbos. “Dat gaat moeizamer, maar ook hier zijn de voordelen evident. Waarbij leasemaatschappijen ook in toenemende mate er het nut van inzien.”

Bovendien gaat data een steeds belangrijker rol spelen in de wereld van fleetmanagement. Nu al gebruiken slimme wagenparkbeheerders en planners inzichten uit hun fleetmanagementsysteem om bijvoorbeeld te besparen op brandstofkosten, maar in 2017 gaan dat volgens Doornbos nog een stapje verder, stelt hij in een interview met TrendsinAutoleasing over de 4 belangrijkste fleetmanagement trends van 2017.

Categorie: Geen

Gerelateerde achtergrond-artikelen