Rens de Jong kijkt nooit meer hetzelfde tegen een leaseauto aan

woensdag 25 mei, 2016

Hij had zich grondig ingelezen, maar uiteindelijk verraste hem de ‘mobiliteitsbranche’ toch enigszins. Dagvoorzitter van het Fleetmanagement event 2016 Rens de Jong, in het dagelijkse leven onder andere presentator van BNR (Zaken doen met Rens de Jong), kijkt noot meer hetzelfde tegen een leaseauto aan.

Rens de Jong, Dagvoorzitter van het Jaar 2014

Rens de Jong

De Jong leidde de openingstalkshow ‘Bouwstenen voor Mobiliteitsbeleid’. Een brede waaier aan mobiliteitsthema’s passeerden die ochtend de revue. Van data (het nieuwe goud!) tot mobiliteit ‘als eerste levensbehoefte’. We moeten minsten een uur per dag mobiel zijn, anders worden we ongelukkig.

Twee leerpunten waren binnen voor De Jong. Tijdens de uitreiking van de Mobiliteitsmanager van het Jaar Award leerde de BNR-presentator van de drie genomineerden alles over de vele stakeholders van een mobiliteitsmanager binnen een bedrijf. Zelfs op directieniveau, waar men als eerste ‘als goede voorbeeld’ een nieuw mobiliteitsbeleid moet omarmen, moeten de neuzen dezelfde kant op. Daar heeft bijvoorbeeld de winnaar van de award, Miranda Koning van Ymere, veel tijd in heeft gestoken, meldde ze op het podium.

Ambtenaren tevreden

Vervolgens moeten mensen worden verleid tot ander (lees: efficiënter en goedkoper) reisgedrag. Alleen maar deelauto’s neerzetten, biedt dan geen soelaas. Bij Ymere stonden de deelauto’s voornamelijk stil.

Ook de Rijksambtenaren hebben qua mobiliteitsveranderingen flink wat voor de kiezen gekregen, concludeerde De Jong na het optreden van de genomineerde Henk Schmidt van de Belastingdienst. De dure treinabonnementen, die ook in het weekend privé konden worden gebruikt, zijn allemaal vervangen door de mobiliteitskaart van Mobility Mixx. Waarbij wordt afgerekend per trein-kilometer. Vier miljoen euro heeft Schmidt bespaard. En drie jaar na dato zijn de ambtenaren tevreden, maar dat had flink wat voeten in de aarde.

Belgische werknemers

Aaron de Git van bouwmaterialenbedrijf CRH, als derde genomineerd voor de Award, had nog een extra probleem bij het opstellen van een nieuw, centraal mobiliteitsbeleid. Het moest één beleid worden voor zowel de Nederlandse als Belgische werknemers. En zie Belgen maar eens in een kleinere auto te krijgen. Heel veel lobbywerk kwam eraan te pas, vertelde hij De Jong.

En dan de plug-in hybride. Waarom kreeg die ene collega wel zo’n fiscaal vriendelijke auto terwijl die eigenlijk alleen maar woon-werkverkeer had, en de salesmanager, goed voor 60.000 kilometer per jaar, niet? Die laatste had immers een leaseauto meer nodig voor zijn werk maar wordt ‘bestraft’ door een hogere bijtelling omdat de baas niet extra wilde betalen voor de plug-in hybride, ofwel het meerverbruik.

Leadership is nodig!

Kortom, het was een wijze les, vertelde De Jong na afloop aan TrendsinAutoleasing. De wereld achter de leaseauto verbaasde hem hogelijk. Hij zou nooit meer hetzelfde tegen een leaseauto aankijken. Tegelijkertijd vond hij ook, als buitenstaander, dat bedrijven wel eens krachtdadiger mogen optreden. Dat geldt wat hem betreft ook voor de implementatie van duurzame mobiliteit. Er is te weinig daadkracht, meent hij. Leadership is nodig! Het wordt ongetwijfeld nog eens een topic in Zaken Doen met Rens de Jong…

Rens de Jong (l) tijdens de openingstalkshow met (vlnr) Carlo van de Weijer (TUe), Daan Bieleveld (DSM) en Jean Paul van Schoonhoven (PostNL)

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel