‘Zachte factoren’ hinderen brandstofbesparing

zondag 14 januari, 2018

Het ‘privacy-spook’ duikt binnen bedrijven vaak op tijdens discussies over programma’s die zakelijke (lease)rijders of chauffeurs moet aanzetten tot CO2-besparing. Sycada heeft met dergelijke ‘big-brother-discussie’ veel ervaring en heeft er een whitepaper over geschreven.

De Sycada whitepaper

Mindful driving, noemt Sycada hun aanpak die bij tal van fleetowners al zijn vruchten heeft afgeworpen. Brandstof- en CO2-besparing tot maar liefst 20%, tot 30% minder slijtage aan banden en remmen en halvering van het aantal verkeersongevallen en schades. “Dergelijke targets liggen met behulp van onze technologie voor het oprapen”, zegt Jesse Stuiver van Sycada. “Het overgrote deel van de deelnemers aan Mindful Driving heeft de investering bovendien al binnen één jaar terugverdiend. Er zijn zelfs voorbeelden van vijf en zeven maanden terugverdientijd.”

Dat nog lang niet alle mobiliteits- en wagenparkbeheerders in Nederland ‘om’ zijn, heeft volgens Stuiver te maken met de ‘zachte factoren’. Het eerder genoemde big-brother effect, maar ook een gebrek aan vertrouwen, de kwestie belonen versus sanctioneren en onvoldoende steun binnen de organisaties. Dat soort zaken kunnen een remmende werking hebben op zowel de acceptatie als de resultaten. Daarover gaat de whitepaper.

Download het hier!

Categorie: Milieu / CO2-besparing
Labels: Sycada.Green

Gerelateerd achtergrond-artikel