ALD laat mobiliteit ervaren in nieuw Experience Centre

dinsdag 16 december, 2014

ALD Automotive heeft eind oktober haar Mobility Experience Centre officieel geopend, een indrukwekkende ruimte waarin bezoekers niet de droge informatie krijgen gedicteerd over hoe hun mobiliteit slimmer in te richten, maar het in een kring van een twintigtal beeldschermen mogen beleven. “Trends worden hier vertaald naar doelstellingen en oplossingen.”

ALD heeft voor dit centrum de belevingsarchitecten van Tinker ingeroepen die onder andere het anatomisch theater in museum Boerhave heeft gemaakt en ook de ondergrondse ruimte onder de Utrechtse Dom als archeologische schatkamer inrichtte. Kortom, de leasemaatschappij is zeker niet over een nacht ijs gegaan.

Het Mobility Experience Centre van ALD Automotive

Daarbij zijn de architecten ook bezig geweest met de rest van het pand van ALD Automotive in Hoofddorp. Want zoals directeur Carel Bal het tijdens de opening schetst: “Innovatie gaat niet alleen over de producten voor de klanten, het gaat ook over je eigen mensen. Verandering lijkt de norm geworden in leasing. Ooit waren we een leasemaatschappij, nu zie je in het Experience Centre geen auto meer staan. Mobiliteit is complex, net als de beslissingen die je moet nemen daarover. Het Experience Centre moet niet alleen uitnodigen tot inspiratie maar eventueel ook tot confrontatie.”

Maatregelen virtueel toevoegen

Een korte demonstratie te midden van de kring van beeldschermen, laat bezoekers in eerste instantie zien hoe hun wagenpark momenteel scoort ten opzichte van branchegenoten. Daarbij wordt dan niet alleen gelet op bijvoorbeeld kosten of CO2-uitstoot, maar bijvoorbeeld ook hoeveel vrijheid medewerkers krijgen om hun mobiliteit vorm te geven. Een fleetowner die goed scoort op het gebied van kosten maar niet op CO2-uitstoot, kan ter plekke enkele maatregelen virtueel toevoegen en zien hoe het resultaat verandert. Waarbij uiteraard ook het kostenplaatje (te zien op een ander beeldscherm) zich direct aanpast.

Zaken als het contracttype van de betreffende leasemaatschappij (en dat hoeft dus niet ALD te zijn) tot en met het beschikbaar stellen van winterbanden, het zijn allemaal stukjes van de puzzel die naadloos op de schermen ineen passen en uiteindelijk lijdt tot een soort spindiagram, een soort overall plaatje van de score op de diverse onderdelen. Uiteindelijk moet het bezoekers aanzetter tot het opzetten van een gebalanceerd mobiliteitsbeleid.

Onafhankelijk

Tegelijkertijd met de opening van het centrum zijn enkele nieuwe diensten gelanceerd, waaronder ALD Choice. Een product waarbij berijders uit een vast aanbod van auto’s kunnen kiezen, en dat eventueel om de drie maanden.

Volgens Lonneke van der Horst is het Experience Centre zeker niet alleen bedoeld om deze producten meer onder de aandacht te brengen. “Het Centre is onafhankelijk, maar de aanpak hiervan zit zo ins ons DNA dat we het niet wilde lostrekken van ALD Automotive. Jarenlang waren nieuwe en flexibele mobiliteitsoplossingen vooral voer voor trendwatchers. Wij zien de omslag momenteel in de markt gebeuren. Daarin willen we voorop lopen.”

Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: ALD Automotive

Gerelateerde achtergrond-artikelen