Leaserijder wordt nieuwe klant van leasemaatschappij

dinsdag 16 december, 2014

De scheiding tussen b-to-b en b-to-c in mobiliteitsland kan overboord. De leaserijder wordt de nieuwe klant van de leasemaatschappij. Hoewel het nog maar de vraag is óf de berijder bij de leasemaatschappij klant blijft. Concurrentie van buiten de branche staat namelijk te trappelen.

De sfeer was bijna rebels tijdens de bijeenkomst vandaag van Automotive Insiders over de toekomst van de leasebranche. Allereerst waren er de sprekers: Ronald Postma van Syndesmo, grote aanhanger van het mobiliteitsbudget. Marco Knitel van Uber, die het liefst ook leaseauto’s (en leaserijders) inzet voor taxiritten. Ex-Athlon baas Hans Blink met zijn boodschap dat de fleetmarkt vraagt om minder

Ronald Postma

auto’s. Autoverhuurman Thomas Wolters, ex-Sixt en huidige baas van Enterprise Rent die zich herinnert hoe autoverhuurders vroeger afhankelijk waren van leasemaatschappijen, maar dat tegenwoordig de rollen bijna zijn omgekeerd. Zelfs de huidige directeur van MultiRent en MultiLease, Marc Oudshoorn, die zijn toehoorders voorhield dat de leasesector wellicht al de boot heeft gemist. Want wie er straks mobiliteitsregisseur wordt – en er ook écht handen en voeten aan weet te geven – die gaat straks de slag winnen. “We gaan als branche toe naar mobiliteit zonder wielen”.

Leaseloze medewerkers

Kortom, de revolutie werd gepredikt. Een van de spreekstalmeesters, Rob Polman, directeur van Bovemij Financiele Diensten, beet de spits af door te verklaren dat de in de branche bijna heilige verklaarde scheiding tussen de disciplines business to business en business to consumer niet meer opgaat. Bij Bovemij worden bijvoorbeeld de 80 leaseauto’s bijvoorbeeld al gedeeld onder de 500 leaseloze medewerkers, mocht het zo uitkomen. Polman: “Private lease? Het stelt nu nog weinig voor, maar alle kans dat het zakelijk ook steeds meer wordt ingezet. Aan private lease kleeft sowieso weinig ‘privaats’. Het is meer een zakelijk instrument.”

Ook Ronald Postma ziet als belangrijke trend dat de medewerker een steeds grotere stem krijgt in het organiseren van zijn eigen mobiliteit. Dat heeft niet alleen te maken met Het Nieuwe Werken, maar ook met de toenemende flexibele arbeidsrelaties en inzet van ZZP’ers. “De medewerker is de klant van de toekomst van de leasemaatschappij”.

De bankpas van de medewerker

Oudshoorn stelt in dat kader dat iedere medewerker eigenlijk al zijn eigen mobiliteit op zak heeft. Letterlijk. Dat is namelijk de bankpas van de medewerker. De partij die het voor de medewerker (met zijn bankpas) het makkelijkst maakt om mobiliteit te leveren, gaat winnen. “Als Zalando of Bol.com morgen beginnen met het verkopen van mobiliteit, hebben wij een probleem. De klant kijkt alleen maar hoe die gefaciliteerd wordt”, aldus Oudshoorn.

Marc Oudshoorn

De Multilease-directeur pleit voor het creëren van een partij die boven de leasemaatschappijen, VNA en fleetowners staat. Er moet een platform komen dat als mobiliteitsregisseur kan optreden. “Waarbij de kleinere spelers in de markt niet erop mogen vertrouwen dat de grote maatschappijen voor hen de kastanjes uit het vuur halen. Hoewel er natuurlijk altijd partijen bestaansrecht zullen hebben die traditionele leaseproducten blijven aanbieden.”

Snelst groeiende leasemaatschappij

Polman denkt dat we vooral naar Engeland en de VS moeten kijken, want daar zijn tot nog toe alle ‘grote veranderingen’ vandaan gekomen. In die landen bepaalt bijvoorbeeld al het maandelijkse budget van een klant welke auto het kan worden. “In het Verenigd Koninkrijk zit Google al in autofinancieringen en verzekeringen. En over een paar jaar willen ze in New York beginnen met de Google-taxi.”

Die Google-taxi was een mooie opstap naar de volgende spreker: Marco Knitel van taxidienst Uber. Die gooide maar meteen de knuppel in het hoenderhok: van de 8 miljoen auto’s in Nederland zijn er vijf miljoen overbodig. Een boude uitspraak, maar de zaal realiseerde al snel dat Uber binnen korte tijd een factor van belang is geworden in mobiliteitsland. En de pijlers worden ook gericht op de leasebranche – of beter gezegd: de stilstaande leaseauto’s. En als leasemaatschappijen daaraan niet meewerken? Dan begint Uber een eigen leasemaatschappij of neemt er een over. “In Amerika is de snelst groeiende leasemaatschappij momenteel die van ons. En van enkele grote autoverhuurders in Frankrijk zijn wij, dat wil zeggen: onze chauffeurs, inmiddels de grootste klant”, aldus Knitel.

Hoe het met Uber in Nederland gaat, en dan vooral over de dienst UberPOP waarbij privéauto’s en chauffeurs worden ingezet voor taxiritjes? De groei is volgens Knitel vele malen hoger dan verwacht. “En het zal de komende maanden nog harder gaan. We beloven straks met nog meer vuurwerk te komen.”

Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility

Gerelateerde achtergrond-artikelen