Groei (peer-to-peer) deelauto’s houdt aan

vrijdag 28 september, 2018

Het aantal deelauto’s is het afgelopen jaar met 10.000 gegroeid, tot in totaal zo’n 41.000 die door 400.000 mensen worden gebruikt. Met name peer-to-peer platforms, zoals SnappCar, doen het goed.

Een selectie van autodeel-initiatieven door Nederlandse gemeenten opgesteld door CROW-KpVV. Klik om de infographic te downloaden

Volgens de jaarlijkse Monitor Autodelen van kennisplatform CROW-KpVV is autodelen in 10 jaar tijd uitgegroeid tot een serieus alternatief voor de eigen auto. Althans, vooral in de grote steden. De groei van het afgelopen jaar komt daar vandaan, ook al stonden daar al de meeste deelauto’s. “Waar deelauto’s in 2008 nog werden gezien als een oplossing voor de idealist, die maar heel af en toe een autorit wil maken, blijkt dat een toenemende groep kiest voor autodelen omdat het goedkoper en praktischer is dan het bezitten van een eigen auto”, aldus het kennisplatform.

De meeste deelauto’s (ruim 7000) staan in Amsterdam. Maar als je het aantal inwoners meetelt, is Utrecht de gemeente met de meeste deelauto’s per inwoner (ruim 950 per 100.000 inwoners).

De groei in autodelen is het sterkst onder de (particuliere) peer-to-peer platforms, maar alle andere vormen van autodelen laten eveneens een groei zien. Volgens CROW-KpVV steekt SnappCar veel energie in het uitbreiden van hun netwerk. Eerder deze zomer nam Europcar nog een 20%-belang in het deelplatform waarin Autobinck ook al eerder in investeerde. Vorige week nam SnappCar de grootste Duitse branchegenoot over waardoor het bedrijf naar eigen zeggen de op één na grootste is van Europa. SnappCar is ook actief in Denemarken en Zweden.

Overigens was drie jaar geleden het doel van de Green Deal Autodelen, waar de Monitor onderdeel van is, zo’n 100.000 deelauto’s in 2018. Dat is bij lange na dus niet gelukt. Afgelopen augustus werd besloten de doelstelling niet los te laten maar de termijn te verlengen.

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel