Waarom geen waarschuwingstoon bij te hard rijden?

dinsdag 16 oktober, 2018

Een waarschuwingstoon die chauffeurs erop wijst als ze te hard rijden – vergelijkbaar met het piepsignaal als iemand vergeet zijn gordel om te doen. Standaard zit een dergelijke functionaliteit niet in de meeste voertuigen ingebouwd. Organisaties in de logistieke sector zouden daarom zelf een dergelijke maatregel moeten treffen.

Dat stelt Verizon Connect vandaag bij monde van Jan Willem Doornbos, Senior Marketing Manager Central Europe van Verizon Connect. “Dat de auto-industrie geen waarschuwingstoon inbouwt in nieuwe voertuigen, neemt alleen niet weg dat koeriersbedrijven, installateurs, verhuisbedrijven en andere organisaties in de transport- en logistieke sector zelf geen maatregelen kunnen nemen.”

Doornbos haalt de onderzoeken aan waarbij de waarschuwingstoon voor het gordelgebruik enorm blijkt geholpen te hebben. Bijvoorbeeld die van de European Transport Safety Council. Dat toont aan dat 99 procent van de mensen zijn gordel om doet in een voertuig met gordeldetectiesysteem, tegenover 82 procent van de inzittenden in voertuigen zonder een dergelijk systeem.

37% rijdt weleens te hard

Uit cijfers van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety komt bovendien naar voren dat 46 procent van de bestuurders vaker zijn gordel vaker om is gaan doen als het gevolg van een gordeldetectiesysteem, een percentage dat zelfs toeneemt tot 76 onder bestuurders die niet dagelijks achter het stuur zitten. De gordel redt ook levens: volgens cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Veiligheid (SWOV) wordt de kans met 30 tot 40 procent verkleind.

Vreemd dat die andere factor die zo’n grote invloed heeft op zowel het risico dat een ongeluk gebeurt als de overlevingskansen daarbij, snelheid, daarbij weinig aandacht krijgt. De kans op een dodelijk ongeluk neemt met 3 tot 4 procent toe voor elke kilometer per uur dat iemand harder rijdt. En SWOV heeft verder becijfert dat dat risico nog veel verder oploopt voor voertuigen waarmee herhaaldelijk snelheidsovertredingen wordt begaan.

Brandstofbesparing

Kortom, waarom niet een signaal inbouwen als het gaspedaal te ver wordt ingedrukt? De kans dat autofabrikanten een dergelijke melding standaard in hun voertuigen gaan inbouwen, lijkt Doornbos voorlopig niet heel groot. Juist doordat zoveel mensen regelmatig te hard rijden, zal de vraag naar een dergelijke waarschuwing niet heel hoog zijn. Door zelf een waarschuwingssysteem te installeren kunnen bedrijven de veiligheid van hun materieel, hun werknemers en van andere verkeersdeelnemers achter aanzienlijk verhogen. Doornbos: “Om de financiële investering hoeven ze het niet te laten. Die is er nagenoeg niet, zeker omdat een dergelijk systeem zich door onder andere de brandstofbesparing al terugbetaalt. Het enige excuus om het niet te doen zou laksheid kunnen zijn. Bij het wel of niet dragen van de autogordel hebben we alleen al gezien dat dát geen goede raadgever is.”

Uit de onlangs gepubliceerde Rijstijlmonitor van Verizon Connect blijkt dat onveilig rijgedrag de laatste tijd toeneemt.

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel