Eclectisch, niet (alleen) elektrisch

dinsdag 5 februari, 2019

De exacte mix van motortypen nodig voor een wagenpark, is afhankelijk van specifieke vereisten, meldt het Shell-onderzoek ‘Het wagenpark van de toekomst’. Niet alleen elektrisch maar eclectisch, ofwel het best uitkiezend.

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Frost & Sullivan blijkt dat bedrijfsvoertuigen in Europa verantwoordelijk zijn voor 20% van alle aan voertuig gerelateerde broeikasgasemissies, hoewel ze slechts 5% van het wegverkeer vertegenwoordigen. Wagenparkvoertuigen hebben ook vaker een dieselmotor dan personenauto’s. Het groeiende onbehagen over deeltjes in dieseluitlaat richt zich dus in het bijzonder ook op bedrijfswagenparken. Deze druk en zorgen zijn steeds meer een drijvende kracht voor verandering.

Terwijl de meerderheid van de wagenparkbeheerders vooral wil gaan voor een elektrisch of hybride wagenpark, is de kans klein dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren. De oliemaatschappij haalt een recent onderzoek aan van het tijdschrift Energy Letters van de American Chemical Society. Om een truck met een totaalgewicht van meer dan 14.969 kg (Amerikaanse klasse 8) van voldoende energie te voorzien voor een reis van 965 km, zou je een batterij van meer dan 16.000 kg nodig hebben, dus meer dan het laadvermogen van het voertuig.

Die voorkeur voor elektrisch komt volgens de Shell-onderzoekers vooral door de grootschalige publiciteit en spraakmakende aankondigingen van autofabrikanten voor elektrische voertuigen.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Shell Fleet Solutions

Gerelateerd achtergrond-artikel