Elektrisch Rijden Monitor: tco elektrische auto gedaald

woensdag 12 december, 2018

De actieradius van elektrische personenwagens is gegroeid, het aantal laadpalen toegenomen en in tegenstelling tot benzine- en dieselauto’s zijn de kilometerkosten bij EV’s niét gestegen. Zo maar wat gunstige gegevens uit de tweede editie van de ANWB Elektrisch Rijden Monitor.

De ANWB doet jaarlijks onderzoek onder de Nederlandse bevolking naar de opkomst van de elektrische auto. Door de uitkomsten van dit onderzoek te koppelen aan de feiten en cijfers uit de markt komt in beeld hoe elektrisch rijden zich in Nederland ontwikkelt.

Uit de tweede editie blijkt dat de consument wacht op een meer gangbare, voordelige elektrische auto. Dat wil overigens niet zeggen dat er in de tussentijd niets gebeurt. Zo is het gemiddelde rijbereik van EV’s gestegen. Van de exemplaren met een aanschafprijs tot € 50.000 is de gemiddelde actieradius toegenomen van 221 kilometer in 2017 naar 264 kilometer in 2018. Ook zijn er meer laadpunten bij gekomen en is het aantal elektrische auto’s op de weg zo goed als verdubbeld van 19.041- naar 36.000 exemplaren.

Total Cost of Ownership

Het aankoopbedrag van elektrische auto’s is nog steeds fors hoger dan die van vergelijkbare benzineauto’s; de gemiddelde aanschafprijs van € 39.250 is nog altijd aanzienlijk. Maar op basis van een Total Cost of Ownership berekening is het verschil aanzienlijk minder. Vergeleken met 2017 liggen die prijzen juist dichter bij elkaar. In 2017 was een elektrische auto gemiddeld 10% duurder dan een vergelijkbare benzine auto. In 2018 is dit verschil teruggelopen naar 6%.

Klik hier voor de Elektrisch Rijden Monitor (infographic) of klik op de afbeelding

Categorie: Geen

Gerelateerde achtergrond-artikelen