Merkgebonden versus merkonafhankelijk

donderdag 16 mei, 2019

Waar het in de brandstoffenmarkt begon met merkonafhankelijke passen en pas later de brandstofleveranciers kwamen met hun merkgebonden tankpassen, is het in de markt van elektrisch laden precies omgekeerd gegaan.

Daar domineren nu de merkgebonden passen van bijvoorbeeld Eneco of NewMotion. Dezelfde partijen die dus ook laadpalen leveren en daardoor ontstaat er voor de klant de vreemde situatie dat de merkgebonden pas bij een paal van de ‘concurrent’ andere tarieven rekent dan dat van een berijder bij zijn ‘eigen’ laadpaal. En wat die kosten überhaupt zijn, wordt pas bij de eindafrekening duidelijk. Exploitanten van laadpalen spelen ook weer met de verschillende, fluctuerende stroomtarieven die zij inkopen. “Het levert allemaal taferelen op die moeilijk uit te leggen zijn aan de eindklant. Helemaal in deze fase van de markt van elektrisch rijden die op het punt staat van grootschalige doorbraak. De klant eist tegenwoordig beter inzicht in de laadtarieven en wil weten waar de kosten in de keten zitten”, aldus MTc-directeur Patrick Roozeman.

Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten
Labels: MTC, MultiTankcard

Gerelateerd achtergrond-artikel