ABN AMRO: potentie van MaaS is 14,4 miljard

maandag 17 juni, 2019

Volgens nieuw onderzoek van ABN AMRO blijkt dat ruim 64 procent van de Nederlanders bereid is zijn reisgedrag te heroverwegen zodra er een goed alternatief is. Een meerderheid daarvan is bereid 200 euro per maand uit te geven aan een MaaS-abonnement. Dat zou goed zijn voor een omzet van 4,8 miljard, op termijn zelfs 14,4 miljard.

Volgens de onderzoekers is het een ‘opmerkelijk’ hoog percentage mensen dat stelt dat het vervoer de komende tijd gaat veranderen. Vooral omdat 60 procent nu incidenteel of helemaal niet met het openbaar vervoer reist. En hoewel 93 procent nog geen gebruikmaakt van deelvervoer, verwacht 55 procent wel dat deelvervoer in de komende jaren populairder wordt.

De onderzoekers verwachten veel van MaaS-aanbieders, waarbij met behulp van een ‘real time’ app wordt geadviseerd over de meest efficiënte route, ongeacht het type vervoer. Maar een haarde voorwaarde is wel dat deze wijze van vervoer de Nederlanders net zo eenvoudig op de plaats van bestemming brengt als de eigen auto, motor of fiets. Werkt dit niet soepel genoeg, dan blijft de eigen auto voor de deur staan.

Obstakels

Anno 2019 werkt dit deelvervoer nog onvoldoende om de eigen auto de deur uit te doen. Zo vinden respondenten het openbaar vervoer te duur en sluit het onvoldoende aan op de behoefte aan vervoer van ‘deur tot deur’. Ook is veel deelvervoer voor de meerderheid van de Nederlanders nog niet in de directe omgeving beschikbaar. Als deze obstakels worden weggenomen, is de potentie van MaaS echter groot, want met het huidige aanbod staat 15 procent van de Nederlanders al nu open voor dit model, zo blijkt uit het onderzoek van ABN AMRO.

Een meerderheid van de 64 procent dat zegt het reisgedrag aan te passen, heeft 200 euro per maand over voor een MaaS-abonnement. Dat zou goed zijn voor een omzet van 4,8 miljard euro per jaar die terecht komt bij de vervoersaanbieders en de platformen die de auto’s, fietsen en scooters ontsluiten. Als de kwaliteit, betaalbaarheid en betrouwbaarheid groot is van de aanbieders, is 45 procent van de Nederlanders bereid de auto in te ruilen voor een vervoersabonnement. Het omzetpotentieel stijgt dan naar 14,4 miljard euro per jaar.

Succesvolle voorbeelden

Tegelijkertijd staat dan ook de vervoersmarkt voor een ommekeer, mits het vervoersaanbod qua gemak, vertrouwen en prijs kan concurreren met de eigen auto of andere vervoersmiddelen in bezit. Succesvolle voorbeelden uit het buitenland – zoals Finland en de Verenigde Staten – laten zien dat het belangrijk is aanbieders van het openbaar vervoer en deelvervoer met elkaar te verbinden. Door al deze aanbieders aan elkaar te koppelen, kan het voldoen aan de behoeftes van de reiziger en hen overtuigen eigen vervoer te laten staan.

Om MaaS daarnaast ook buiten de stad en over landgrenzen heen succesvol te maken, is bovendien een internationale standaard nodig, meldt het onderzoek. Zodat IT-systemen en betaalmethodes op elkaar worden afgestemd en alle (internationale) vervoersmiddelen met een of enkele apps kunnen samenwerken.

Download hier het volledige rapport Mobility as a Service

Categorie: Geen

Gerelateerde achtergrond-artikelen