Lightyear trekt doek af van hun eerste zonneauto One

dinsdag 25 juni, 2019

Dit is hem dan: de Lightyear One. Vandaag is voor het eerst het doek af getrokken van de ‘zonneauto’ waarvan de eerste 500 exemplaren moeten gaan rijden in 2021. Volgens het bedrijf zijn er al 100 gereserveerd voor een prijs van €119.000. De auto kan ook worden geleased vanaf ongeveer €1,800,- per maand bij leasepartner LeasePlan.

“Dit moment is het begin van een nieuw tijdperk in mobiliteit”, aldus Lightyear CEO Lex Hoefsloot deze ochtend bij de presentatie van de auto aan een selecte groep van investeerders, klanten, partners en journalisten uit binnen- en buitenland. Dat gebeurde tijdens zonsopkomst in TheaterHangaar in Katwijk.

Zoals tijdens een eerdere presentatie van de auto, waar onder andere de leasepartner bekend werd gemaakt (LeasePlan), moet Lightyear afrekenen met de nadelen van gewone ev’s: de actieradius en het laadproces. De Lightyear One breekt als elektrische auto met de ‘race’ naar steeds grotere batterijen, concludeerde eerder al automotive kenner en voorzitter van de EV Coöperatie, Jan Rooderkerk, voor de camera van TrendsinAutoleasing. Rooderkerk was eerder betrokken bij de introductie van de Fisker Karma – ook een auto met zonnecellen maar ‘in niets vergeleken met de Lightyear’.

Op papier ziet het er in ieder geval goed uit: de One kan een afstand van 725 kilometer afleggen met een relatief kleine batterij. Daarnaast laadt de batterij zichzelf op met behulp van zonne-energie, waarmee tot 20.000 kilometer per jaar geladen moet kunnen worden. In altijd zonnige oorden verdubbelt dat aantal al snel. Zowel het dak als de motorkap zijn voorzien van vijf vierkante meter aan zonnecellen met veiligheidsglas. Volgens Hoefsloot laat Lightyear One zien dat je met innovatieve technologie een hele duurzame auto kunt ontwikkelen die ook veel comfort biedt.

Het voornaamste doel van deze auto is ‘verder gaan waar elektrische auto’s tekortschieten’, zegt de CEO. “De voornaamste reden waarom mensen geen elektrische auto kopen, is dat ze maar een relatief korte afstand kunnen afleggen met een volle batterij, terwijl er nog te weinig laadpunten zijn. Lightyear One heeft geen last van deze nadelen. De auto is ultra-efficiënt. Daardoor kun je een ongekende afstand van 725 kilometer rijden met een relatief kleine batterij. Daarnaast laadt de batterij zichzelf op met behulp van zonne-energie. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om te laden, want je kunt langere afstanden afleggen met dezelfde energie. Ook kun je gebruik maken van gewone stopcontacten; met een gewone 230V-stekker kun je tot 400 kilometer per nacht laden. Dat is vooral mooi als je een roadtrip wilt maken, omdat je geen gebruik hoeft te maken van de elektrische laadinfrastructuur.”

Overigens kan dat laatste wel, inclusief de snellaadstations. In 2021 moeten de eerste exemplaren de weg op. De volgende stap is dan nieuwe modellen bouwen tegen een veel lagere aanschafprijs, zegt Hoefsloot. “Daarnaast zijn we van plan om toekomstige modellen in te zetten als deelauto’s, waardoor de aanschafprijs kan worden gedeeld onder grotere groepen gebruikers. Hierdoor kunnen we hoogwaardige mobiliteit bieden voor een lage prijs per kilometer. De derde en laatste stap is dat we echt duurzame auto’s kunnen leveren die goedkoper zijn om te gebruiken dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. We verwachten dat dit het omslagpunt gaat zijn in de nabije toekomst; dat is het moment waarop we massaal overstappen op een wagenpark dat honderd procent duurzaam is.”

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel