Solera gaat reparatiekosten voorspellen

dinsdag 11 december, 2018

Een fleetowner, leasemaatschappij of verzekeraar die straks bij een marktintroductie van een nieuw automodel toekomstige reparatiekosten kan voorspellen. Aan die techniek werkt Solera, bekend van het schadecalculatiesysteem Audatex. Ook schades calculeren aan de hand van foto’s wordt straks mogelijk.

De schadelast voor verzekeraars is tussen 2014 en 2017 met maar liefst 25 procent toegenomen. Meer ongelukken, duurdere auto-onderdelen en complexere techniek; een kleine greep uit de oorzaken die eraan ten grondslag liggen. Onlangs schetste Focwa-directeur Femke Teeling nog de uitdagingen in een interview met TrendsinAutoleasing.

Veel partijen zijn dan ook in de weer om het schadeproces efficiënter te laten verlopen. Want ook daar is winst te behalen. Op een bijeenkomst vorige week van Automotive Insiders over de uitdagingen van de schadesector kondigde Fred Slikker, Managing Director Nederland van Solera, een tweetal innovaties aan die volgend jaar op de markt moeten komen. Zo is het ICT-bedrijf wereldwijd al bezig met image recognition met behulp van AI (Artificial Intelligence). Dat moet schades kunnen calculeren aan de hand van foto’s. “Straks is het mogelijk om een foto in te sturen van bijvoorbeeld een schade aan een koplamp. De software is in staat om de kapotte onderdelen te herkennen, calculeert meteen de schade en bestelt de nieuwe onderdelen. Dat betekent een forse optimalisatie van het schadeproces doordat zo vroeg mogelijk in het proces de schade wordt geïdentificeerd”, aldus Slikker.

Voorspellende data

Volgens Solera’s directeur kan het systeem op dit moment al 39 procent van alle bumperschades van alle automodellen aan. Volgend jaar wordt het systeem ook in Nederland operationeel.

Ook wil Solera meer kunnen inspelen op de wens van fleetowners, leasemaatschappijen en verzekeraars om de reparatiekosten, of überhaupt de repareerbaarheid, van (nieuwe) auto’s beter te kunnen inschatten. Enkele schadeherstelketens proberen op dat vlak hun klanten ook te voorzien, blijkt bijvoorbeeld uit ons eerdere interview met ABS Autoherstel. Het bedrijf gaat gebruik maken van ‘voorspellende data’. Inzichten waarbij verzekeraars bijvoorbeeld hun premies op kunnen afstemmen of waarmee een fleetowner een kostenefficiënt wagenpark mee kan opbouwen. Waar de focus van leasemaatschappijen en fleetowners vooral lag op de consumentenprijs van de auto, kan straks ook worden bepaald of bepaalde auto’s uiteindelijk een verhoogd risico hebben.

Crashtests

Goede en betrouwbare data is bij dit soort systemen onmisbaar. Om data van automodellen te krijgen die nog op de markt moeten komen, maakt Solera onder andere gebruik van crashtests. Slikker: “In ons systeem categoriseren we voertuigen om tot een risico-calculatiemodel te komen. De data wordt uiteindelijk ook getoetst met ‘echte’ reparatiecijfers. Het is een heel dynamisch gebeuren, temeer omdat de prijzen voor onderdelen ook flink kunnen veranderen. Je hebt bijvoorbeeld nu ook prima refurbished Tesla-onderdelen op de markt die wel 20 procent goedkoper zijn.”

Overigens ontwikkelt het ICT-bedrijf ook systemen gebaseerd op augmented en virtual reality (AR/VR). Dan wordt er met een tablet in de hand een ‘digitale laag’ over het voertuig gelegd waarop allerlei informatie komt te staan. “Dikke handboeken zijn dan in ieder geval niet meer nodig”, aldus Slikker.

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel