Fynch Mobility komt met smart mobility app

vrijdag 30 augustus, 2019

BusinessConcern, dat sinds 2004 bedrijven helpt met het verduurzamen van mobiliteit, gaat verder onder de naam Fynch Mobility. De nieuwe, gelijknamige app – waar bijna twee jaar aan gewerkt is – gaat een centrale rol spelen in de dienstverlening. 10 september is de aftrap.

Op die 10 september is namelijk de aftrap van het Low Car Diet, de grootste mobiliteitswedstrijd van Nederland. Een maand lang gaan bedrijven en hun werknemers de strijd aan om zo duurzaam mogelijk te reizen. Voor deze tiende editie doen een recordaantal bedrijven (18) mee waaronder Arcadis, Unilever, Stedin Groep, provincie Flevoland en a.s.r. verzekeringen.

Al die werknemers van de deelnemers krijgen dan ook de Fynch Mobility app op hun telefoon gedownload. Een spannend moment, moet Serge van den Berg van Fynch Mobility toegeven. “De techniek achter de app is complex, maar we hebben dan ook een uniek instrument ontwikkeld. Het is uitentreuren getest, ook wat betreft alle privacyaspecten (AVG-proof), dus we weten dat het goed komt.”

Strava-app

Wat de Strava-app is voor sporters moet de Fynch-app worden voor mobiliteit, stelt Van den Berg. De app meet iedere dag volledig automatisch alle trips die te voet, per fiets, OV, auto of vliegtuig worden afgelegd. Dat gebeurt aan de hand van de ‘sensing data’ van de telefoon. Een gebruiker kan zelf aangeven of een bepaalde reis zakelijk, woonwerk of privé is. Maar waar het om draait: de werknemer krijgt precies inzicht in zijn of haar CO2-footprint, het brandstofverbruik van de auto, de (zakelijke) kilometers die zijn afgelegd met auto, OV, fiets of vliegtuig. “Onmisbare informatie voor bedrijven die werk willen maken van het verduurzamen van hun mobiliteit”, aldus Van den Berg. Waarbij slim en duurzaam reizen wordt beloond met Coins die ingewisseld kunnen worden voor bijvoorbeeld Bol.com-waardebonnen en koffie op NS stations.

Administratief gemak

De app richt zich niet alleen op (grote) bedrijven, maar ook op steden, zzp’ers en straks ook consumenten. Een Nederlandse gemeente heeft bijvoorbeeld een actie lopen waarbij mensen worden beloond als ze 2 dagen in de week met de fiets naar het werk gaan. De Fynch-app houdt het bij. Van den Berg: “Voor zzp’ers dient het ook administratief gemak. De reisdeclaratie richting klant kan eenvoudig worden opgezet. Maar de app is ook een uitkomst voor bijvoorbeeld zorginstellingen, die hun reistijd moeten aangeven.”

Uiteindelijk moeten er ook transactiedata aan de app worden gekoppeld, zoals bijvoorbeeld van tank- of mobiliteitskaarten. Daar wordt aan gewerkt, benadrukt Van den Berg. Vooralsnog is de Fynch-app in zijn ogen het instrument om zakelijke reizigers, of die nu in een (lease)auto van de zaak rijden of niet, bewust te maken van hun reisgedrag. “Dat is de manier om mensen aan te zetten voor gedragsverandering.”

Categorie: Geen

Gerelateerde achtergrond-artikelen