ULU in deelauto-project DriveMe van Toyota

woensdag 2 oktober, 2019

In de Sloveense hoofdstad Ljubljana lanceert Toyota Adria een groot b2b-deelautoproject waarin zo’n 30 bedrijven meedoen met tezamen meer dan 1000 werknemers. Het fleetmanagement van dit DriveMe project, dat als pilot vorige week is gelanceerd, is mede door het Nederlandse fleet-techbedrijf ULU tot stand gekomen.

30 bedrijven met tezamen meer dan 1000 werknemers doen mee aan de DriveMe-pilot

Ljubljana kent als veel Europese steden de nodige uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid en luchtkwaliteit. Nieuwe mobiliteitsoplossingen zijn dan ook hard nodig en de tijd is er rijp voor, zegt de CEO van Toyota Adria, Kensuke Tsuchiya. “Toyota is zich bewust van de uiteenlopende behoeften van gebruikers. Er is een groeiende behoefte aan co-sharing, bijvoorbeeld het delen van auto’s die mensen alleen gebruiken wanneer ze deze nodig hebben.”

Volgens de Toyota CEO is het DriveMe project een van de eerste in de branche dat op een dergelijke schaal wordt geïntroduceerd. Waarmee de CEO benadrukt dat het succes vooral komt door de samenwerking met partijen als het Sloveens BTC, AV Living Lab waaronder ook ULU die als fleet-techbedrijf zorgt voor het fleetmanagement van al die aangesloten auto’s. Volgens Christian Kerssens, CEO van het Nederlandse ULU, kan het project worden gezien als een groot ‘interne service’ voor bedrijven voor het gezamenlijk gebruik van voertuigen. “Bij de ontwikkeling is rekening gehouden met de behoefte van de deelnemende bedrijven. Daardoor is er veel aandacht geweest voor gebruikersgemak, veiligheid, eenvoudig boeken zonder papierwerk en voorspelbaarheid van kosten. Zo zit brandstof, belastingen, verzekeringen, onderhoud en 24uurs hulp standaard inbegrepen in de prijs.”

Opkomend mobiliteitssysteem

Toyota zal bovendien vooral zuinige, hybride voertuigen inzetten, waaronder ook hybride-modellen van Lexus. Er is dus altijd voldoende keuze tussen verschillende auto’s. De pilot moet daarbij ook dienen als ‘leerplatform’, feedback zal worden gebruikt om het mobiliteitsplatform te optimaliseren. Dan kan het project ook worden uitgebreid naar andere locaties en markten. Geertjan Berman, Head of Operations bij ULU voegt toe: “Uiteindelijk is ook het doel voor deelnemende bedrijven de kosten te verlagen, milieuvriendelijker te opereren en gewoon efficiënter gebruik te maken van een wagenpark. In Ljubljana kunnen bedrijven nu een dergelijk opkomend mobiliteitssysteem ervaren. We hopen dat het snel beschikbaar komt in andere steden.”

ULU kwam vorige week nog in het nieuws door de ‘koppeling’ met BMW. BMW-modellen die zijn uitgerust met BMW ConnectDrive zijn vanaf nu gekoppeld met het technologieplatform van ULU. Waardoor alle diensten van ULU, zoals fleetmanagement, ritregistratie en parkeren, nu zonder tussenkomst van additionele (ULU) hardware beschikbaar is.

Categorie: Geen

Gerelateerd achtergrond-artikel