Menig telematicabedrijf claimt tegenwoordig de klant te ontzorgen met een ‘totaalconcept’. Ofwel: geen dozen schuiven maar klantoplossingen bieden. Of het nu gaat om ritregistratie of carsharing. Movida maakt die claim meer dan waar: in huis heeft het inbouwspecialisten (MDP), beveiligingsspecialisten (Mobile Red), een state-of-the art platform (Finder) en het biedt technische ondersteuning aan deelauto-platformen als WeGo, GreenWheels en Stapp.In. Nu lonkt het buitenland, zegt directeur Ed Moné.
Het meest jonge bedrijf met de meeste ervaring. Zo luidde de pay-off van Movida begin vorig jaar toen het voor het eerst hun nieuwe zakelijke ritregistratieplatform Finder presenteerde. Die ervaring komt onder andere van de directeur zelf, Ed Moné. Al 30 jaar actief in de voertuigtelematicabranche. Het inbouwbedrijf MDP bestaat al 25 jaar en voertuigbeveiliger Mobile Red 15 jaar. Alles sinds dit jaar onder de paraplu van Movida. Waaronder dus ook Finder.
Dit platform, volgens Moné een van de meest moderne en complete (cloud)systemen van Nederland, is ontwikkeld om wagenparkbeheerders, (auto)verhuurbedrijven, leasemaatschappijen en transportbedrijven met één systeem (via een dashboard) volledig te ontzorgen en efficiënter te kunnen laten werken. Het systeem registreert onder andere ritten van berijders en bijrijders, draaiuren, brandstofniveaus en temperaturen. Ook zijn de (locaties van) voertuigen, ladingen en personen realtime te zien én te volgen via de cloud-oplossing. Sinds kort is er ook een beveiligingsoplossing beschikbaar die (onderdelen)diefstal van auto’s moet tegengaan. Het platform maakt gebruik van technieken zoals GPS, RF en LoRa. In veel gevallen is de locatiebepaling live en per seconde opvraagbaar. “Gebruikers hebben met deze gegevens direct inzicht en controle, en kunnen hun processen continu optimaliseren”, aldus Moné.
Stadium van dozenschuiver voorbij
Een van de klanten van het eerste uur is bouwmaterialengigant CRH. Movida doet daar het fleetmanagement voor de ongeveer 500 voertuigen in Nederland. Momenteel wordt gekeken om dit ook naar de andere markten te exporteren waar CRH actief is. Ook Movida heeft een Europees netwerk om hun dienstverlening over de grens uit te rollen. Succesfactor hierbij: Movida denkt in oplossingen en is het stadium van dozenschuiver voorbij. Moné: “Voorbij is de tijd dat je wat hardware leverde met een bijbehorend abonnementje. Dat werkt niet, een klant wil niet bezig zijn met techniek en met bijvoorbeeld de inrichting van een portal. Die kennis is er doorgaans ook niet, helemaal niet als er op een gegeven moment andere keuzes worden gemaakt ten aanzien van mobiliteit of logistiek. Bij Movida blijven wij verantwoordelijk voor het hele traject, de oplossing die het biedt voor de klant is leidend. En als de klant opeens linksaf wil in plaats van rechtsaf, dan bewegen we mee.”
Of misschien moet de pas de deelfiets of e-scooter kunnen ontgrendelen? Het is allemaal mogelijk. Aan ons de taak dat het wérkt
Groot pluspunt van Finder is dat het hardware-onafhankelijk is. Je kan er bijna alles aan koppelen – en die koppelingen zijn gratis bij Movida. Standaard is er al een koppeling met deelautoplatform Stapp.In. Voor andere deelautobedrijven, zoals het eerdergenoemde WeGo en GreenWheels, zorgt het voor de technische ondersteuning, regelt het ook de inbouw van de kastjes met dank aan de MDP-tak. Wat die kastjes betreft: Movida heeft een ruim assortiment beschikbaar die streng worden geselecteerd op kwaliteit en betrouwbaarheid. Want kastjes gaan nogal eens stuk, iets waar een fleetowner van gruwelt, weet Moné. “Daarnaast is de gebruikte hardware afhankelijk van een specifieke oplossing. Een klant die bijvoorbeeld een deelauto door een werknemer wil laten openen met zijn of haar bedrijfspas, een pas die tevens toegang tot het bedrijf geeft, dan hoort daar een bepaald type kastje bij. Of misschien moet de pas de deelfiets of e-scooter kunnen ontgrendelen? Het is allemaal mogelijk. Aan ons de taak dat het wérkt.”
Lijntjes met meerdere fabrikanten
Dat er overigens straks geen (externe) kastjes meer nodig zijn om een auto een deelauto te maken, vergemakkelijkt het werk van Movida alleen maar. Nieuwe auto’s zijn tegenwoordig rijdende datafabrieken, alleen weten nog weinig (derde) partijen daar naadloos op aan te sluiten. Dat gaat zeker gebeuren, Movida heeft daarom lijntjes met meerdere fabrikanten lopen. Noodzakelijk, omdat het bijvoorbeeld bij elektrische auto’s steeds moeilijker wordt om ‘in te breken’ met externe kastjes. Maar omdat het Movida-platform hardware-onafhankelijk is, komt de data altijd moeiteloos het platform binnen. Moné: “De mobiliteitswereld veranderd momenteel razendsnel, ontwikkelingen die voor onze klanten en prospects bijna niet bij te houden zijn. Daarom organiseren we vanaf januari per kwartaal kennissessies. Daarin zijn we vooral gesprekspartner. Want pas als je daadwerkelijk laat zien welke oplossingen er met techniek allemaal mogelijk zijn, wordt het tastbaar voor bedrijven.”
Categorie: Telematica
Gerelateerde links:
- Finder van Movida ook tegen (onderdelen)diefstal
- Movida introduceert zakelijk ritregistratieplatform Finder
- VNA: regie over voertuigdata moet naar consument
- De slimme bus: “Als je te laat begint, is het niet meer in te halen”
- De contouren van een datagedreven wagenpark tekenen zich af
- De connected car als ‘gamechanger’ voor autoverhuur 2.0