Van het invoeren van een bestelstop voor leaseauto’s tot het niet meer betalen van brandstofvoorschotten. De maatregelen die fleetowners ten tijde van corona kunnen nemen om in te grijpen op de mobiliteitskosten zijn talrijk. Maar de steun van de leasemaatschappij daarbij is wel noodzakelijk. Jaap van Daalen van Fleet Support ziet in korte tijd een ‘nieuwe werkelijkheid’ ontstaan. En roept leasemaatschappijen op geen eenzijdige beslissingen te nemen!
Topdrukte momenteel bij ’s lands grootste onafhankelijke fleetmanagement organisatie Fleet Support. Het beheert in totaal zo’n 60.000 voertuigen van diverse klanten, waarbij een klein deel van die klanten in deze coronatijd puur aan het overleven is. Klanten die vooral in de ergst getroffen sectoren werkzaam zijn, zoals de horeca en de luchtvaart. Maar alle overige klanten nemen ook maatregelen, weet Van Daalen. Uit kostenoverwegingen, waarbij er momenteel natuurlijk ook een forse afname is in de mobiliteitsbehoefte. “Bedenk dat mobiliteit voor een bedrijf zich altijd in de top 5 van grootste kostenposten bevindt. Daar valt tijdens zo’n acute crisis als nu veel te halen”, aldus van Daalen. “Er worden nu immers ook nauwelijks kilometers gemaakt”.
In een brief aan alle klanten, die vorige week de deur uit is gegaan, somt Fleet Support een aantal adviezen op. De meest gehanteerde is het invoeren van een bestelstop voor nieuwe leaseauto’s. Einde-contractauto’s worden niet vervangen en aflopende contracten worden, waar mogelijk, verlengd. Volgens Van Daalen zijn er nu genoeg stilstaande lease- of poolauto’s beschikbaar die kunnen worden ingezet waar nodig. “Tel daarbij op de leaseauto’s die misschien eens per week worden gebruikt voor een boodschap. Hoe erg is het dan om bijvoorbeeld een leaseauto van een werknemer tijdelijk te vervangen door een poolauto?”
Brandstofvoorschotten en hercalculatie
Maar ook voor het bestaande wagenpark zijn er maatregelen. Bijvoorbeeld het afschaffen van brandstofvoorschotten, waarbij vooraf de brandstofkosten worden betaald voor het eerder opgegeven (geschatte) aantal kilometers. “Die kilometers worden veelal niet meer gemaakt, beter zou zijn de brandstofkosten achteraf te betalen op basis van werkelijk getankte liters. Of als leasemaatschappijen daar moeilijk over doen, per maand afrekenen in plaats van per kwartaal. Dat komt de cashflow van een bedrijf direct ten goede.” Datzelfde geldt overigens ook voor OV-abonnementen. Die moeten fleetowners per direct cancelen en gewoon per rit gaan afrekenen, bijvoorbeeld via een mobiliteitspas. “Dat scheelt in veel geld”, aldus Van Daalen.
Fleet Support heeft speciaal voor deze hercalculatie een tool ontwikkeld waarmee klanten de (minder) kilometers kunnen berekenen
Bovendien zou je nu al de verrekening kunnen laten plaatsvinden van de minder gereden kilometers. Fleet Support heeft speciaal voor deze hercalculatie een tool ontwikkeld waarmee klanten de (minder) kilometers kunnen berekenen. Een heel wagenpark kan hiermee door het systeem worden gehaald, waarmee er een nieuw, gemiddeld kilometrage uitkomt. Maar ook hier moet een leasemaatschappij in mee willen gaan. En op dat vlak wil Van Daalen een oproep doen aan leasemaatschappijen: laten we juist in deze tijd vooral met elkaar in gesprek gaan! “Je leest nu veel over maatregelen die door leasemaatschappij worden afgekondigd, zoals een algehele afleverstop. Ik vind het onverstandig om in deze tijd eenzijdige maatregelen door te voeren. We moeten gezamenlijk in de keten, dus leasemaatschappij, klant en wij als fleetmanager van die klant, met maatregelen komen om ons gezamenlijk door de crisis heen te loodsen. Dat doe je vooral door op klantniveau met elkaar te overleggen. De verschillen per klant zijn immers zo groot dat je geen algehele maatregelen kan nemen.”
Maatregelen op klantniveau
Ook groot zijn de verschillen in aanpak tussen de leasemaatschappijen, merkt Van Daalen. De ene die belt netjes en vraagt om input van Fleet Support. De ander treft eigenhandig maatregelen, zonder de keten te informeren. Van Daalen: “Bovendien, als je in de media een afleverstop aankondigt, dan roept dat alleen maar meer vragen op. Wat doe je bijvoorbeeld met de al bestelde voertuigen? Berijders hangen nu bij ons aan de lijn. Laten we vooral in deze tijd nauwer samenwerken en op klantniveau maatregelen nemen.”
Bovendien, als je in de media een afleverstop aankondigt, dan roept dat alleen maar meer vragen op. Berijders hangen nu bij ons aan de lijn
Of al deze crisismaatregelen uiteindelijk leiden tot een ander mobiliteitsbeeld in het post-corona-tijdperk? Van Daalen is daarvan overtuigd. Nu waren de trends om te komen tot brede, meer duurzame mobiliteit al ingezet. Steeds meer werkgevers zijn minder happig op het aangaan van 5-jarige leasecontracten. “Maar als ik nu kijk hoe we binnen onze eigen organisatie bijna alles digitaal afhandelen – en hoe efficiënt dat eigenlijk werkt – ben ik ervan overtuigd dat we niet meer terug gaan naar de situatie dat, ook ik, steeds maar weer in de auto of het OV stap voor een afspraak. Het wordt straks gemeengoed om niet meer achteloos in de auto te stappen; er zal minder gereden worden en meer met Teams of Zoom worden vergaderd.”
Mobinck
Daarbij zal de flexibele pay-per-use mobiliteit toenemen. Mobiliteit die je gemakkelijk met een pas of een app kan afnemen, of dat nu een deelauto is of trein, deelfiets of anders. Betalen naar gebruik dus. Een ontwikkeling waar overigens Fleet Support zich al enige tijd op aan het voorbereiden is, als onderdeel van het onlangs gelanceerde label Mobinck, onderdeel van AutoBinck Group. In Mobinck zitten, naast Fleet Support, ook de bedrijven Radiuz (Mobility As A Service) ), Moove Connected Mobility (telematica) en Toogethr (ridesharing en parkeren). Werknemers en werkgevers beter en simpeler toegang geven tot mobiliteit, is het doel van Mobinck.
Categorie: Inkoop / Wagenpark