Met de omvangrijke internationale studie ‘Electric Mobility Insights Report 2020’ schetst NewMotion de toekomst van de adoptie van elektrische voertuigen, met al zijn uitdagingen, kansen en gevolgen voor de auto-industrie. Chief Strategy Officer Arjan Keizer van NewMotion ziet vooral een uitdaging om anno 2020 de ‘reguliere consument’ in een EV te krijgen. Heel andere koek dan de early adopters die alle ‘kleine ongemakken’ over zich heen lieten komen.
Voor iemand die al jaren de EV-markt op de voet volgt – sinds twee jaar voor NewMotion en daarvoor als adviseur bij McKinsey Energy Insights – bevatte de studie voor Arjan Keizer op zich weinig eyeopeners. Maar met name de interviews met gebruikers en kenners van de markt deden hem wel beseffen dat wie tegenwoordig in een elektrische auto stapt, eist dat alles ‘fool proof’ werkt. “Dat was in het verleden natuurlijk wel anders. De early adopters waren echt nog aan het pionieren, zij namen heel wat onzekerheden daarbij voor lief. Nu blijkt uit het onderzoek dat reguliere consumenten soms zelfs worden ontmoedigd door de schijnbare complexiteit van EV’s en hebben ze bedenkingen bij het opladen en het rijbereik, terwijl mensen die het eenmaal ervaren beseffen dat er eigenlijk heel veel voordelen zijn. Overstappen op een nieuw type auto zoals de EV, zonder deze vooraf uitgebreid te kunnen testen, voelt voor velen als een sprong in het diepe.”
Relevant vond Keizer ook de quote van een Global Business Development Manager van een grote Belgische leasemaatschappij. Die verwoordt in het onderzoek de huidige uitdaging als volgt: “Het mentale beeld dat we de afgelopen jaren hebben gevormd over EV rijders, is gebaseerd op de pioniers. De massa zal bestaan uit mensen die niet trots zijn en niet bereid zijn om alle extra hindernissen te nemen. De afgelopen jaren hebben we veel geduld gevraagd van mensen die hun eerste EV hebben gekozen – en dat deden ze met liefde. Dat is voorbij…”
Moeilijke business
Over het algemeen is dus de psychologie van de consument het grootste obstakel voor grootschalige adoptie van EV’s, zo komt naar voren in het onderzoek. Waarbij de reguliere consument ook nog eens de neiging heeft de mogelijke nadelen te overdrijven: oplossingen moeten daarom zowel in emotionele als technische behoeften voorzien. Dat is nogal een uitdaging voor een branche die vooral technisch georiënteerd is.
Mooi zou zijn als meer fabrikanten en importeurs incentives op dat vlak aanbieden, zodat de verkoper beter meer tijd kan nemen om een BEV of PHEV aan te bevelen
De dienstverlening van NewMotion richt zich meer en meer op autofabrikanten en hun dealers. Bij die laatste partij kloppen consumenten doorgaans als eerste aan voor informatie over elektrische mobiliteit. Tot nu toe zijn de belangrijkste kanalen voor NewMotion de leasemaatschappijen en fleetowners. Keizer: “Ook richting het dealerkanaal willen we ons meer onderscheiden door onze hoge standaarden wat betreft de producten en dienstverlening. Daarbij richten we ons op het hele traject, van de uitleg over de verschillende laadpunten tot en met het inplannen van de installatie. En natuurlijk de eventuele vergoedingen van de werkgever bij zakelijk gebruik van het thuislaadpunt.”
Vastgoedbeheerder
Die autoverkopers, in veel gevallen echte petrolheads, moeten nu ook zien elektrische mobiliteit aan de man/vrouw te krijgen. Dat vereist dus grondige EV-kennis, maar ook psychologische kennis alleen al om de eventuele range anxiety bij mensen weg te nemen. Volgens Keizer kunnen autoverkopers beter gestimuleerd worden om EV’s te verkopen. “Mooi zou zijn als meer fabrikanten en importeurs incentives op dat vlak aanbieden, zodat de verkoper beter meer tijd kan nemen om een BEV of PHEV aan te bevelen. En het helpt als het laadpunt of een laadpas standaard meekomt bij de aankoop van een EV. Dat biedt toch gelijk een extra zekerheid voor de koper dat hij gegarandeerd is van een toegankelijke laadoplossing. Op die manier kan je de verkoop van EV’s, met name voor particulieren, stimuleren.”
Ook in de zakelijke markt valt het Keizer overigens op dat veel stakeholders waarmee NewMotion te maken heeft bij het opzetten van een elektrische infrastructuur, nog veelal (basis)kennis ontberen, bijvoorbeeld over het verschil tussen AC- en DC-laders en 1- of 3-fase laden. Van een vastgoedbeheerder of locatiemanager krijgt NewMotion wel eens het verzoek voor een fors aantal AC- en DC-laders. Waarom er zoveel snelladers moeten worden geplaatst, en of er überhaupt wel zoveel laadpunten moeten komen, is niet altijd goed onderbouwd. Keizer: “De aantallen zijn vaak gebaseerd op simpele rekensommen waarbij men is uitgegaan van het aantal EV’s die er in een wagenpark rondrijden. Die zouden dan allemaal gezamenlijk moeten kunnen laden. Maar dat is natuurlijk onnodig. In zulke gevallen zullen wij bijsturen om te voorkomen dat er een onnodige verzwaring van het elektriciteitsnetwerk nodig is. Dat laatste is een kostbare zaak, maar veelal te voorkomen met bijvoorbeeld oplossingen voor slim laden.”
Gratis kilometers
Dat laatste, slim laden of smart charging, daarop zet NewMotion vol in. Een techniek die ook wordt omarmd door EV-rijders, bleek uit ander onderzoek van NewMotion. Twee derde (66 procent) van de Nederlandse EV-rijders geeft aan bereid te zijn om smart charging te gebruiken. “Bovendien biedt deze manier van laden consumenten en bedrijven laadsessies die niet alleen eenvoudig en duurzaam zijn, maar ook economisch gunstiger zijn”, benadrukt Keizer.
We zien nu ook spelers in de mobiliteitsbranche die energie voor thuis aanbieden als onderdeel van hun EV-aanbod
Daarbij komt dat ook energieleveranciers in toenemende mate speciale pakketten ontwikkelen specifiek gericht op eigenaren van EV’s. Deze pakketten hebben doorgaans ‘s nachts goedkopere tarieven, een belofte voor hernieuwbare energie (zodat bestuurders hun uitstoot verminderen, evenals kosten), en andere voordelen – zoals gratis kilometers, lidmaatschap van een publiek laadnetwerk of gratis installatie van een (slimme) meter. “We zien nu ook spelers in de mobiliteitsbranche die energie voor thuis aanbieden als onderdeel van hun EV-aanbod, bijvoorbeeld in het geval van LeasePlan Energy, en energieretailers die laadoplossingen aanbieden. Ook wij zien de EV als kruispunt tussen mobiliteit en energie transitie, en willen daar met Shell een grote rol in spelen.”
Ruilpool
Of de werkgever wellicht nog een rol kan innemen in het versnellen van de EV-adoptie? Keizer ziet veel bedrijven momenteel vanuit hun ‘social corporate responsibility’ doelstellingen ambitieuze plannen formuleren om hun uitstoot fors te verminderen of zelfs klimaatneutraal te willen zijn. Elektrische mobiliteit is daar onderdeel van. Enige sturing van werkgevers om hun werknemers in een EV te krijgen, is daarbij belangrijk. Waarbij in eerste instantie goede voorlichting noodzakelijk is. Uiteraard moet ook de laadinfrastructuur worden gefaciliteerd door de werkgever. Keizer: “Laat mensen bijvoorbeeld eerst eens een week een elektrische auto ervaren. Zet eventueel een ruilpool op van mensen die tijdens de (wintersport)vakantie een brandstofauto nodig hebben. Regel een verzekeraar die dat faciliteert of laat mensen gewoon wisselen van auto. Als je al dit soort kleine zaken vooraf goed regelt, dan gaat het nog sneller met de adoptie van de elektrische auto”.
Categorie: Laadinfrastructuur









