In Europa is het bedrijf laat gestart, moet de Vice President of Sales Europe van ChargePoint, André ten Bloemendal, toegeven. Maar juist in die ‘late start’ (2017) schuilt het geheim… daardoor is ChargePoint in korte tijd uitgegroeid tot Europees leider in de markt voor laadoplossingen. Het geheim? “De scheiding in de markt tussen alles wat achter en voor de laadpaal gebeurt, brengen wij weer samen. Met alle voordelen voor de klant van dien”.
Dat de markt voor het laden van elektrische voertuigen een ingewikkelde is, moge duidelijk zijn. Grofweg zijn er twee kampen: de ChargePoint operators (CPO), verantwoordelijk voor de laadpalen, en de (E)-Mobility Service Providers (MSP) die voornamelijk de laadpassen uitgeven. Allemaal hanteren ze weer diverse tarieven en onderlinge verrekeningen. Wat de berijder uiteindelijk voor een laadbeurt betaalt, is van veel factoren afhankelijk. Wat volgens Ten Bloemendal de prijstransparantie natuurlijk niet ten goede komt. Maar daarovers straks meer…
Eerst wil hij de situatie schetsen waardoor de aanpak van ChargePoint kon gedijen. Waarbij er enigszins sprake is van geluk, erkent hij. Erkentelijk is hij dan ook de concurrentie die als pioniers de markt in eerste instantie hebben ontgonnen. “Toen wij in 2017 op de Europese markt kwamen, konden we precies zien waar de behoefte lag van de gebruikers in de markt van elektrisch laden. Op die kennis zijn we gaan bouwen aan onze huidige, integrale propositie.”
Pioniersfase
In die verkenning van de markt zag Ten Bloemendal de scheiding van de markt tussen de CPO’s en (E)MSP’s en de problemen die dat teweeg bracht om voor klanten een eenduidige, heldere propositie te krijgen waarop bedrijven bijvoorbeeld goede TCO-berekeningen konden maken voor wat betreft elektrisch rijden. Tegelijkertijd wist ChargePoint dat die twee partijen nooit bij elkaar zouden komen, alleen al om alle data die zou moeten worden uitgewisseld GDPR-compliant te krijgen. “Dat zou een drama worden, voorspel ik je. Daarom hebben wij onze propositie gebouwd als eenheid. Dat is een hele andere start dan bedrijven die in de pioniersfase zaten”, aldus Ten Bloemendal.
ChargePoint heeft nu zowel een eigen netwerk van laadpalen in 14 landen én heeft eigen softwareoplossingen die de energie op een zo slim mogelijke manier het voertuig in krijgen. Al die oplossingen zijn gebundeld in verschillende clouddiensten. “Die zorgen voor de afrekeningen, het toegang verschaffen tot laadpalen – ook tot onze roamingpartners – het slim laden, het doen van reserveringen, thuislaadkosten en ze zorgen dat er zo min mogelijk geïnvesteerd hoeft te worden in palen en het verzwaren van de capaciteit. Daarbij hebben we het zo geregeld, dat iedere stakeholder, bijvoorbeeld een fleetmanager of een HR-medewerker, die inlogt in onze systemen precies die relevante informatie voorgeschoteld krijgt die hij of zij nodig heeft. Een HR-manager heeft nu eenmaal weinig aan informatie omtrent het plaatsen van laadpunten in een huurpand en wat de rol daarbij is van de huurbaas.”
Sturen op kosten
Maar wellicht belangrijker: een klant van ChargePoint krijgt een geïntegreerde oplossing waarbij het niet uitmaakt of een berijder afhankelijk is van openbare laadpalen of dat hij een thuislaadpunt heeft. Er is maar één traject. “Waarbij een bedrijf niet afhankelijk is van meerdere aanbieders omdat de ene berijder nu wel of niet over een thuislaadpunt kan beschikken. Wij nemen de berijder bij de hand het traject in, de werkgever heeft er geen omkijken naar”, aldus Ten Bloemendal.
Sterker nog, onze eigen laadpalen hebben displays waarop de prijs staat vermeldt. Op die manier dwingen we transparantie af
Daarbij kan de werkgever ook prima sturen op de kosten, benadrukt hij. Er wordt precies inzichtelijk wat een elektrische kilometer kost, al een unicum in de markt van elektrisch laden. Het komt ook doordat ChargePoint niets rekent bovenop de prijs van een CPO van een bepaalde laadpaal. Ten Bloemendal: “Van ons mag een CPO de prijs zetten op hun laadpaal. Dat is dan de prijs die wij doorberekenen aan de berijder. Sterker nog, onze eigen laadpalen hebben displays waarop de prijs duidelijk staat vermeldt. Op die manier dwingen we transparantie af. Als een berijder dan meer moet betalen voor een laadbeurt, vanwege een andere MSP, dat kan hij zich afvragen of die meerkosten het ook waard zijn. Dat kan natuurlijk, maar wij willen in ieder geval afrekenen met de heersende mores in de branche om overal wat extra marge te berekenen. Dan krijg je nooit een transparante markt.”
MaaS-diensten
Momenteel is ChargePoint ook druk met services die het gebruik van elektrische deelauto’s en MaaS-concepten moeten ondersteunen. Want dat auto’s steeds minder vaak in eigendom worden gekocht, ontgaat het bedrijf niet. Maar hoe zorg je dat er altijd voldoende energie in een deelauto zit? En hoe vindt de afrekening plaats als een klant 100 kilometer heeft gereden maar voor 500 kilometer de accu heeft opgeladen? Tegelijkertijd moeten er incentives komen voor berijders zodat ze de wel degelijk laden. Ten Bloemendal: “Rondom dergelijke deel- en MaaS-diensten zit er een heel ecosysteem van bedrijven aan te komen. Er komt wat dat betreft een veelheid aan vragen op ons af die we graag oppikken. Dergelijke uitdagingen maken het juist interessant voor ons.”
Categorie: Laadinfrastructuur
Gerelateerde links:
- Guidehouse Insights Leaderboard: ChargePoint grootste
- Kerstgourmetten of 1.500 keer de wereld rond?
- “Ontwikkelingen in logistiek gaan sneller dan verwacht”
- NewMotion wordt laadpartner van Fiat Chrysler Automobiles (FCA)
- Brancheorganisatie ChargeUp krijgt eerste president
- Meer snelladers (ook bij supermarkten) overtuigen!
- Hyundai/Kia nieuwe aandeelhouder IONITY






