Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Waarom ChargePoint is uitgegroeid tot marktleider…

maandag 21 december, 2020
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

In Europa is het bedrijf laat gestart, moet de Vice President of Sales Europe van ChargePoint, André ten Bloemendal, toegeven. Maar juist in die ‘late start’ (2017) schuilt het geheim… daardoor is ChargePoint in korte tijd uitgegroeid tot Europees leider in de markt voor laadoplossingen. Het geheim? “De scheiding in de markt tussen alles wat achter en voor de laadpaal gebeurt, brengen wij weer samen. Met alle voordelen voor de klant van dien”.

Dat de markt voor het laden van elektrische voertuigen een ingewikkelde is, moge duidelijk zijn. Grofweg zijn er twee kampen: de ChargePoint operators (CPO), verantwoordelijk voor de laadpalen, en de (E)-Mobility Service Providers (MSP) die voornamelijk de laadpassen uitgeven. Allemaal hanteren ze weer diverse tarieven en onderlinge verrekeningen. Wat de berijder uiteindelijk voor een laadbeurt betaalt, is van veel factoren afhankelijk. Wat volgens Ten Bloemendal de prijstransparantie natuurlijk niet ten goede komt. Maar daarovers straks meer…

Vice President of Sales Europe van ChargePoint, André ten Bloemendal

Eerst wil hij de situatie schetsen waardoor de aanpak van ChargePoint kon gedijen. Waarbij er enigszins sprake is van geluk, erkent hij. Erkentelijk is hij dan ook de concurrentie die als pioniers de markt in eerste instantie hebben ontgonnen. “Toen wij in 2017 op de Europese markt kwamen, konden we precies zien waar de behoefte lag van de gebruikers in de markt van elektrisch laden. Op die kennis zijn we gaan bouwen aan onze huidige, integrale propositie.”

Pioniersfase

In die verkenning van de markt zag Ten Bloemendal de scheiding van de markt tussen de CPO’s en (E)MSP’s en de problemen die dat teweeg bracht om voor klanten een eenduidige, heldere propositie te krijgen waarop bedrijven bijvoorbeeld goede TCO-berekeningen konden maken voor wat betreft elektrisch rijden. Tegelijkertijd wist ChargePoint dat die twee partijen nooit bij elkaar zouden komen, alleen al om alle data die zou moeten worden uitgewisseld GDPR-compliant te krijgen. “Dat zou een drama worden, voorspel ik je. Daarom hebben wij onze propositie gebouwd als eenheid. Dat is een hele andere start dan bedrijven die in de pioniersfase zaten”, aldus Ten Bloemendal.

ChargePoint heeft nu zowel een eigen netwerk van laadpalen in 14 landen én heeft eigen softwareoplossingen die de energie op een zo slim mogelijke manier het voertuig in krijgen. Al die oplossingen zijn gebundeld in verschillende clouddiensten. “Die zorgen voor de afrekeningen, het toegang verschaffen tot laadpalen – ook tot onze roamingpartners – het slim laden, het doen van reserveringen, thuislaadkosten en ze zorgen dat er zo min mogelijk geïnvesteerd hoeft te worden in palen en het verzwaren van de capaciteit. Daarbij hebben we het zo geregeld, dat iedere stakeholder, bijvoorbeeld een fleetmanager of een HR-medewerker, die inlogt in onze systemen precies die relevante informatie voorgeschoteld krijgt die hij of zij nodig heeft. Een HR-manager heeft nu eenmaal weinig aan informatie omtrent het plaatsen van laadpunten in een huurpand en wat de rol daarbij is van de huurbaas.”

Sturen op kosten

Maar wellicht belangrijker: een klant van ChargePoint krijgt een geïntegreerde oplossing waarbij het niet uitmaakt of een berijder afhankelijk is van openbare laadpalen of dat hij een thuislaadpunt heeft. Er is maar één traject. “Waarbij een bedrijf niet afhankelijk is van meerdere aanbieders omdat de ene berijder nu wel of niet over een thuislaadpunt kan beschikken. Wij nemen de berijder bij de hand het traject in, de werkgever heeft er geen omkijken naar”, aldus Ten Bloemendal.

Sterker nog, onze eigen laadpalen hebben displays waarop de prijs staat vermeldt. Op die manier dwingen we transparantie af

Daarbij kan de werkgever ook prima sturen op de kosten, benadrukt hij. Er wordt precies inzichtelijk wat een elektrische kilometer kost, al een unicum in de markt van elektrisch laden. Het komt ook doordat ChargePoint niets rekent bovenop de prijs van een CPO van een bepaalde laadpaal. Ten Bloemendal: “Van ons mag een CPO de prijs zetten op hun laadpaal. Dat is dan de prijs die wij doorberekenen aan de berijder. Sterker nog, onze eigen laadpalen hebben displays waarop de prijs duidelijk staat vermeldt. Op die manier dwingen we transparantie af. Als een berijder dan meer moet betalen voor een laadbeurt, vanwege een andere MSP, dat kan hij zich afvragen of die meerkosten het ook waard zijn. Dat kan natuurlijk, maar wij willen in ieder geval afrekenen met de heersende mores in de branche om overal wat extra marge te berekenen. Dan krijg je nooit een transparante markt.”

MaaS-diensten

Momenteel is ChargePoint ook druk met services die het gebruik van elektrische deelauto’s en MaaS-concepten moeten ondersteunen. Want dat auto’s steeds minder vaak in eigendom worden gekocht, ontgaat het bedrijf niet. Maar hoe zorg je dat er altijd voldoende energie in een deelauto zit? En hoe vindt de afrekening plaats als een klant 100 kilometer heeft gereden maar voor 500 kilometer de accu heeft opgeladen? Tegelijkertijd moeten er incentives komen voor berijders zodat ze de wel degelijk laden. Ten Bloemendal: “Rondom dergelijke deel- en MaaS-diensten zit er een heel ecosysteem van bedrijven aan te komen. Er komt wat dat betreft een veelheid aan vragen op ons af die we graag oppikken. Dergelijke uitdagingen maken het juist interessant voor ons.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: ChargePoint

Gerelateerde links:

  • Guidehouse Insights Leaderboard: ChargePoint grootste
  • Kerstgourmetten of 1.500 keer de wereld rond?
  • “Ontwikkelingen in logistiek gaan sneller dan verwacht”
  • NewMotion wordt laadpartner van Fiat Chrysler Automobiles (FCA)
  • Brancheorganisatie ChargeUp krijgt eerste president
  • Meer snelladers (ook bij supermarkten) overtuigen!
  • Hyundai/Kia nieuwe aandeelhouder IONITY
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design