De laadpaallocator van MultiTankcard en MoveMove biedt nu een overzicht van alle 65.000 openbare laadpalen, inclusief informatie over de typen stekkeraansluitingen, de aanbieder van de laadpaal en de tarieven, meldt het bedrijf vandaag. Het werkt niet met vaste prijzen, zoals enkele concurrenten doen.
De roep van de Nederlandse (zakelijke) consument om duidelijkheid over de prijzen van elektrisch tanken wordt steeds luider. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) eist dat een automobilist, op het moment dat hij wil gaan laden, kan zien tegen welk tarief dat gebeurt. En het liefst wil de automobilist na afloop van de sessie inzicht hebben in de totale gemaakte kosten. MultiTankcard zegt de eerste laadpasaanbieder te zijn die deze handschoen heeft opgepakt en de automobilist nu echte transparantie biedt in laadkosten.
Het probleem van de transparantie heeft een duidelijke oorzaak. Want zo modern als de infrastructuur van laadpalen is, zo historisch is de opzet, verduidelijkt Patrick Roozeman, algemeen directeur van MultiTankcard. Gegevens tussen ‘pas en paal’ worden voor een groot deel nog offline uitgewisseld. “Er worden nog steeds Excel-bestanden met tarieven en transacties via de mail doorgestuurd. Door deze ‘ouderwetse’ werkwijze is het moeilijk om inzicht te krijgen in de opbouw van laadtarieven. Zo is op de afrekening vaak niet te zien dat aan de prijs van de laadpaalbeheerder soms nog een opslag of starttarief is toegevoegd. Het is alsof je bij de bakker een volkorenbrood koopt en afhankelijk van de bankpas die je gebruikt een andere prijs betaalt: €2,00 als je met ABNAMRO betaalt en €2,25 als je met ING betaalt.”
Onhoudbaar
Volgens Roozeman is dit systeem onhoudbaar. Waarbij een aantal laadpasuitgevers zich er, in zijn ogen, gemakkelijk van af maakt en bij openbare palen een vaste prijs per kWh vraagt. “Het suggereert een mate van transparantie, maar de klant is niet degene die het financiële voordeel ervaart. MultiTankcard doet het anders: de prijs die de bakker in rekening brengt, is dezelfde als de klant op de factuur ziet. Met andere woorden, MultiTankcard verrekent de prijs van de laadpaalbeheerder, zoals dat ook voor brandstof al jaren gebeurt.”
Het suggereert een mate van transparantie, maar de klant is niet degene die het financiële voordeel ervaart
Met de laadpaallocator van MultiTankcard kan de automobilist nu zelf de meest geschikte (en beschikbare) laadpaal uitzoeken en de echte prijs betalen. Daarnaast geeft de locator per laadpaal aan welk typen stekkers er functioneren en wat de laadsnelheid is.
Enorme prijsverschillen
De laadpaallocator is te vinden op multitankcard.com/laadlocator en straks ook in de app van MultiTankcard. Wie er een blik op werpt, ziet meteen enorme prijsverschillen. De tarieven op openbare laadpalen variëren van €0,25 tot €0,60 per kWh, afhankelijk van laadpaal, laadpas én laadsnelheid, waarbij de snelladers nog buiten beschouwing worden gelaten. Het loont dus de moeite om iets kieskeuriger te zoeken naar een laadlocatie. Roozeman: “Slim laden is, net als slim tanken, al gewoon mogelijk en het kost je soms slechts 100 meter lopen om 5 cent per kWh voordeel te behalen. Dat scheelt al snel €1,00 op een volle accu. Als wij straks weer rijden, heb je het dan over €5,- tot €7,- per week aan besparing. Ook voor een zakelijke rijder dus zeker de moeite waard.”
MultiTankcard werd in mei 2019 voor elektrische laden een volwaardige Mobility Service Provider (MSP) door een eigen onafhankelijk laadpas uit te geven. Het moest ‘op termijn’ voor meer transparantie zorgen – dat lijkt nu te gebeuren. Maar het moest ook bijvoorbeeld leasemaatschappijen de kans geven een meer ‘eigen’ ev-dienstverlening op te tuigen.
Categorie: Laadinfrastructuur