Door de vele veranderingen in het wagenpark, zoals verduurzaming en elektrificering van bedrijfswagens worden zaken zoals efficiency, standaardisering, transparantie en ergonomie steeds belangrijker. Het uitgangspunt voor Sortimo is daarbij: het werkproces van de klant! Sortimo heeft daarom een heel EcoSysteem rondom haar nieuwe, vijfde generatie bedrijfswageninrichting, SR5.
“Sortimo loopt op de troepen vooruit”, aldus Sortimo directeur Ruud de Hoop en business development manager André Snellink. Het is illustratief hoe het internationale en ’s lands grootste bedrijfswageninrichter tegen de markt aankijkt. Niet alleen vanwege het brede assortiment – waarover later meer – maar ook bijvoorbeeld het online platform waarop klanten, net als in de auto- en keukenwereld, hun bedrijfswageninrichting zelf kunnen configureren. Inclusief de bestickering die ze op de bedrijfswagen willen hebben! Daar zorgt een speciaal grafisch programma voor. “In Duitsland vindt er nog een check plaats of het allemaal voldoet. Vervolgens krijgen we het hier in de werkplaats waar het voertuig dan toch staat voor de inbouw van de inrichting. Het scheelt voor de klant enorm veel tijd, want we kunnen deze services onder één dak verzorgen”, aldus De Hoop.
Dat die efficiency niet alleen een USP is bij de inrichting, maar ook in het proces van de klant en Sortimo zelf, moet een recente casus aantonen. Snellink is er behoorlijk trots op. “Voor een grotere fleetowner in het land hebben we het dealerbedrijf uitgenodigd om de afleveringen van de bedrijfswagens bij ons in de werkplaats te doen. De nul-beurten van de voertuigen zijn dan ook in onze werkplaats uitgevoerd, tegelijk met de inbouw van de inrichting en de bestickering. Waar een klant normaal gezien zijn voertuigen misschien wel weken kwijt is, kan dat op deze manier bij ons binnen enkele dagen. Het levert voor de klant een flinke tijdwinst en daardoor besparing op.”
Tweede kreukelzone
De markt voor bedrijfswageninrichting is groeiende. Naar schatting heeft 1 op de 5 bedrijfswagens een ‘professionele’ inrichting aan boord. Nog altijd komt Snellink dus de zelfgebouwde kasten en vloeren tegen. Ook bij grotere organisaties, die dan veelal het uitgangspunt hanteren: als onze medewerkers maar tevreden zijn. “Er is dan weinig sturing vanuit een centrale organisatie. Dat gebeurt soms na een incident, bijvoorbeeld een ernstig ongeluk waar de chauffeur de complete lading in zijn rug kreeg. Het toont aan hoe belangrijk een professionele inrichting is. Wij creëren met ons systeem als het ware een tweede kreukelzone in het voertuig. We verliezen bij het ontwerp van een bedrijfswageninrichting de veiligheid en het draagvermogen niet uit het oog. Zo zit bijvoorbeeld de vloerplaat bij ons niet vastgeschroefd op het chassis; hij kantelt bij een botsing naar boven, inclusief de lading. Hij breekt dus niet”, aldus Snellink.
Winst is vooral te halen door een monteur met minder materiaal op pad te laten gaat, in plaats van een paar kilo te besparen op de inrichting
“Een belangrijke reden om voor een bedrijfswageninrichting van Sortimo te kiezen is dat er meer productiviteit en efficiency kan worden gerealiseerd in wat een chauffeur week in, week uit meeneemt in zijn voertuig. Soms is elektrificatie van het wagenpark ook de aanleiding; dan draait het dus vooral om zo min mogelijk gewicht in de bedrijfswagen te hebben. Het uitgangspunt van Sortimo is om niet alleen de focus te leggen op het gewicht van de inrichting zelf. Daar bespaar je namelijk niet zoveel mee”, zegt De Hoop. “Winst is vooral te halen door een monteur met minder materiaal op pad te laten gaat, in plaats van een paar kilo te besparen op de inrichting. Om goed te kijken naar het gereedschap en materiaal dat echt nodig is tijdens de werkdag kun je vrij gemakkelijk een besparing op gewicht realiseren, blijkt inmiddels uit de praktijk.”
Uniformiteit
Om die besparing te realiseren brengt Sortimo eerst het werkproces van de klant in kaart. Hoe ziet een werkdag van bijvoorbeeld een monteur eruit? Ook wordt er wel eens een bedrijfswagen ‘leeg getrokken’ wat meestal een eyeopener oplevert: dat er zoveel materiaal in het voertuig ligt dat al jaren niet is gebruikt. “Veel mensen nemen hun hele voorraad mee in het voertuig. Het magazijn wil ze niet hebben. Terwijl je bijvoorbeeld per maand maar 5 bepaalde bouten nodig hebt, maar de verpakking is meteen 100 stuks groot. Met de tijd wordt het voertuig steeds voller.”
Onderliggend probleem is vaak dat men geen inzicht heeft in wat er allemaal in de bedrijfswagen ligt. Er is een gebrek aan overzicht en transparantie. Hier speelt de nieuwe generatie Sortimo SR5 bedrijfswageninrichting op in. Het is ontwikkeld volgens een methode uit Japan, gebaseerd op de 5S-methode: sorteren, schikken, standaardiseren, systematiseren en schoonmaken. De bedrijfswageninrichting kan door Sortimo worden uitgerust met labels op de laden, koffers of BOXXen, zodat in één oogopslag duidelijk is waar alles precies hoort. De Hoop: “je creëert daarmee ook uniformiteit. Zo kan iedere chauffeur ermee uit de voeten. Dan maakt het niet meer uit in welke bedrijfswagen je precies rijdt. Een veelgehoorde wens van grotere fleetowners.”
sContainer en ProClick gereedschapsriem
Maar het EcoSysteem rondom de nieuwe inrichting gaat verder dan alleen ‘slimmere kastjes’, benadrukt Snellink. Voorbeeld hiervan is de sContainer van Sortimo, ontwikkeld naar aanleiding van vragen uit de markt. De sContainer – een bouwcontainer in het formaat van een europallet, dus makkelijk te vervoeren – kan op een werklocatie tijdelijk worden geplaatst als afsluitbare tijdelijke opslag. Bijvoorbeeld voor een grotere klus in de binnenstad. De monteur kan dan vanaf de rand van de stad -eventueel met het openbaar vervoer- de stad in; de materialen staan immers opgeslagen op de werkplek zelf.
Daarnaast heeft Sortimo recent de nieuwe ProClick productlijn op de markt gebracht. ProClick bestaat uit een gereedschapsriem, waar gereedschapstassen eenvoudig aan te hangen zijn met een uniek kliksysteem. Daarmee wordt voorkomen dat een monteur meer gewicht dan nodig aan zijn riem heeft hangen. Snellink: “Heb je bepaald gereedschap niet nodig, dan klik je deze gereedschapstas weer vast aan de inrichting in het voertuig. Het past helemaal in onze visie van het ons SR5-systeem.”
Categorie: Bestelauto's / Logistiek
Gerelateerde links:
- Landelijke dekking dankzij ProPartners
- Na Corona teistert chiptekort de bedrijfswagen inrichtingsmarkt
- Sortimo komt met overzicht elektrische bestelauto’s
- Slimme laadpolossing PowerD en ev-besteller Ebusco winnen AIA 2021
- Chiptekort manifesteert zich ook bij bestelwagens
- Ford E-Transit op praktijkles bij grote fleetowners





