Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

WeGo: volume brengen in autodelen, dat is onze queeste

zondag 10 oktober, 2021
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Of autodelen werkt? Dat is niet meer de vraag! Bij het grootste deelautoplatform van het land, WeGo, lopen de projecten als een trein. Of dat nu bij grote zakelijk vloten is met duizenden auto’s of bij een wijkinitiatief met drie auto’s ergens in het land. Deelbare (lease)vloten, lokale mobiliteitswinkels die deelmobiliteit laagdrempelig aanbieden: WeGo-directeur Peter de Jong heeft de plannen samen met partners allemaal in uitvoer.

In een eerder interview met TrendsinAutoleasing in 2019 vergeleek Peter de Jong de groei van autodelen als kralen rijgen… autodelen is zeker een groeimarkt, weinigen zullen dat ontkennen. Maar de groei gaat nog niet heel hard.

Peter de Jong, directeur van WeGo

Anno 2021 is aan dat beeld wel het nodige veranderd. WeGo heeft nu 7.000 auto’s rondrijden aangesloten op hun platform. Begin dit jaar werd er een grote vloot vanuit de overheid aangesloten. De complete vloot van dienstauto’s, enkele duizenden voertuigen groot, worden nu allemaal gedeeld. “Naast dit grote project hebben we natuurlijk ook nog diverse andere autodeelprojecten aangesloten al dan niet gecombineerd met scooters en fietsen en zelfs laadpalen,” aldus De Jong.

Tegelijk is er ook een vernieuwingsslag bij de bestaande klanten doorgevoerd. Er is een nieuwe versie van het deelplatform gekomen en nieuwe hardware ingebouwd in alle voertuigen. Die nieuwe hardware is van betere kwaliteit en maakt gebruik van het 4G mobiele netwerk. De robuustheid en de betrouwbaarheid is daarmee verbeterd en de supportinspanningen gedaald, benadrukt De Jong. “Of je nu een auto gebruikt met de traditionele sleutel of met de app, dat verschil merk je eigenlijk niet meer. We kunnen nu onze aandacht volledig richten op ‘mens & mobiliteit’ in plaats van auto’s en deeltechniek.”

Steile curve omhoog

Graadmeter voor succes bij delen is de bezettingsgraad van de auto’s door de verschillende berijders. En die bezettingsgraad gaat, nu na Covid, met een steile curve bijna onafgebroken omhoog, weet De Jong. Daarbij ziet WeGo de klantengroep de afgelopen tijd flink verbreden. Met het aansluiten van grote fleetowners worden in aantallen grote stappen gezet. Maar het zijn ook de paar deelauto’s die bijvoorbeeld bij vastgoedprojecten worden geplaatst die steeds meer opkomen. Helemaal in Duitsland, waar WeGo ook met een eigen vestiging actief is, blijkt de deelauto populair bij woningbouwcoöperaties en vastgoedprojecten.

Corona heeft de transitie naar deelmobiliteit wel in versnelling gebracht, maar veel bedrijven vinden het nog wel lastig om knopen door te hakken. WeGo komt graag helpen

Maar het is vooral ook de autobranche zelf die het autodelen aan het ontdekken is. Autobedrijven zijn voor WeGo inmiddels belangrijke partners. WeGo zelf heeft geen auto’s, in tegenstelling tot de bekende deelinitiatieven als Greenwheels en Mywheels. WeGo is puur een deelplatform waar fleetowners gebruik van kunnen maken en er een vaste fee per auto per maand voor betalen. En dat zijn dus ook de autobedrijven en -dealers die er ‘mobiliteit’ mee kunnen verkopen aan hun klanten. “Juist omdat wij geen auto’s hebben, zijn we de ideale partij voor bijvoorbeeld dealers maar ook voor leasemaatschappijen. Die willen zelf de auto’s exploiteren. Daarvoor kunnen ze ons platform gebruiken, met het platform en de app vormgegeven in eigen kleuren en met eigen naam en logo’s.”

Lokale mobiliteitswinkels

Ook dat besef dringt langzamerhand door: het auto- of dealerbedrijf met de blik op de toekomst is volop aan het experimenteren met het verkopen van brede mobiliteit. Het moet ook wel: zowel de energie- als de mobiliteitstransitie (van bezit naar gebruik) maken dat noodzakelijk. De Jong: “Wij zien een goede toekomst voor lokale automotive ondernemers die gaan fungeren als mobiliteitswinkel of mobiliteitspunt, waarbij je als klant gebruik kan maken van niet alleen deelauto’s maar ook fietsen en scooters. Maar wil je voor drie maanden een vaste, luxe auto? Of in het weekend een andere auto dan door de week? Dan moet dat ook kunnen. Het kán allemaal al en is zeker niet moeilijk, het moet alleen nog groeien”.

Bij de corporate wagenparken is er natuurlijk ook al langer het besef dat er iets moet veranderen. Enkele grotere bedrijven hebben wel degelijk hun mobiliteitsbeleid aangepast: de functie-gerelateerde leaseauto is niet meer vanzelfsprekend. Mobiliteit blijft gegarandeerd door onder andere de inzet van deelauto’s. Waarbij alle werknemers er gebruik van kunnen maken. De Jong: “Corona heeft deze transitie wel in versnelling gebracht, maar veel bedrijven vinden het toch nog lastig om knopen door te hakken. Leaseauto’s afschaffen is natuurlijk ook niet altijd het signaal dat je in deze tijden van personeelsschaarste wilt uitdragen. Maar inmiddels zijn er zulke goede en aantrekkelijke alternatieven waarbij je mobiliteit gewoon slimmer, duurzamer en goedkoper kan inrichten – een ecosysteem waarin de deelauto een onderdeel is – wat alleen maar voordelen biedt.”

Alle seinen voor de groei van autodelen staan op groen, maar of daarmee de markt nu flink gaat groeien, durft De Jong nog niet te voorspellen. WeGo trekt in ieder geval samen op met de automotive branche om bestaande en nieuwe klanten te voorzien van gedeelde mobiliteit. In Nederland en de omringende landen. “Daarbij is volume brengen in het aantal aangesloten voertuigen, nu onze belangrijkste queeste.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Huur & Deelauto's
Labels: WeGo

Gerelateerde links:

  • WeGo nu ook met fietsdeeloplossing
  • Met WeGo een laadpaal reserveren…
  • Auto abonnement aanbieder anyways haalt €700k op
  • Pon Holding en VW Group nemen Europcar over
  • Autodeelplatform WeGo opent vestiging in Duitsland
  • Van Mossel en J&T Autolease gaan autodelen met MobyOne
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design