Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Digitale transformatie van schadeherstel in volle gang!

woensdag 1 december, 2021
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De missie van Fixico om het schadeherstelproces te digitaliseren slaat aan in de markt. De groei ten opzichte van een jaar eerder is indrukwekkend (+300 procent!), het aantal leasemaatschappijen dat ‘om is’ eveneens aanzienlijk (grootste deel van top-10) en het bedient inmiddels grote fleetowners (Deloitte, SAP, Danone en Ballast Nedam). Oprichter en CEO Derk Roodhuyzen de Vries over procesoptimalisatie, de gestuurde schadestroom en het vervagen van de ooit zo duidelijke scheidslijn tussen onderhouds- en schadebedrijven…

De snelle groei heeft er onder andere voor gezorgd dat Fixico geëindigd is als 13e in Deloitte’s Technology Fast 50. En Fixico blijft ambitieus: elk kwartaal start het in een nieuw land en binnen 3 jaar wil het Europa’s nummer 1-platform zijn voor schadeherstelmanagement. Een platform, want Fixico is geen schadeketen, wil Roodhuyzen de Vries aan het begin van het interview duidelijk stellen. Fixico is een techbedrijf. Met een platform dat inmiddels voor miljoenen euro’s aan schades heeft afgehandeld. Waarvan de laatste jaren een sterk groeiend aandeel van rental- en deelauto-aanbieders, leasemaatschappijen en fleetowners.

Oprichter en CEO van Fixico Derk Roodhuyzen de Vries

Inmiddels maken meer dan 200 zakelijke klanten, waaronder de grootste leasemaatschappijen in 9 landen, gebruik van het platform dat op diverse manieren kan worden ingezet. Want met de schaal die Fixico sinds haar oprichting in 2014 heeft bereikt, is er een enorme bak met data ontstaan met inzichten over de schadebranche en in het schadeherstelproces van voertuigen. “We hebben zicht op het herstelproces van het type reparatie, van bepaalde auto’s en zelfs op reparaties gedaan in een bepaald tijdvak. En daarnaast hebben we dynamische data: verschillen in reparatiekosten, doorlooptijden en berijderstevredenheid. Inzichten die niet alleen bijvoorbeeld leasemaatschappijen helpen, maar ook de schadeherstellers. Want met de komst van EV’s en auto’s die technisch steeds ingewikkelder worden, kan niet ieder schadebedrijf zomaar al het schadewerk aan”, aldus Roodhuyzen de Vries.

Digitaliseren en transformeren van gedateerde processen

De CEO is stellig: het traditionele herstelproces is veelal tijdrovend, inefficiënt en afhankelijk van gedateerde processen die een negatief effect hebben op de uiteindelijke herstelkosten, doorlooptijd en kwaliteit. Het hele proces heeft nog onvoldoende kunnen profiteren van een digitaliseringsslag waar dus zowel schadebedrijven als bijvoorbeeld hun opdrachtgevers, de leasemaatschappijen, van profiteren. Die laatste partijen richten sinds jaar en dag hun gestuurde schadestroom op dezelfde wijze in: men maakt (prijs)afspraken met een bepaalde keten of netwerk en stuurt vervolgens alle schade op basis van afstand naar die bedrijven toe. Veelal ongeacht welk type schade, welk merk, de bezetting en of het een elektrische dan wel een conventionele auto betreft.

Het traditionele herstelproces is veelal tijdrovend, inefficiënt en afhankelijk van gedateerde processen die een negatief effect hebben op de uiteindelijke herstelkosten, doorlooptijd en kwaliteit

Dit ‘One size fits all’ model heeft zijn langste tijd gehad, zegt Roodhuyzen de Vries. “De manier van sturen was redelijk simpel, maar moderne auto’s worden steeds geavanceerder en herstel daarmee steeds complexer. Een bumper van een bepaald model kan verschillen met een andere uitvoering van datzelfde model. Als je die auto zomaar neerzet bij dat ene bedrijf dat niet beschikt over de juiste equipment, dan begint een enorm logistiek en operationeel spel dat kostenverhogend werkt en waarbij de doorlooptijd enorm oploopt. Wij hebben die inzichten en maken de match bij welk schadebedrijf de juiste voorwaarden aanwezig zijn voor een bepaalde schade. We combineren hierbij statische data met historische performance data over beschikbaarheid en bijvoorbeeld klanttevredenheid, per regio, per stad en per bedrijf. Prettig voor de leasemaatschappij én voor het schadebedrijf zelf!”

20 tot 30 procent meer efficiency

Die gestuurde schadestroom en de manier van werken hoeft overigens niet meteen overhoop worden gegooid, benadrukt men bij Fixico. Het digitale schadeherstelplatform kan ook worden ingezet puur om de data. Dus om leasemaatschappijen te helpen met inzichten over schades en herstelbedrijven. Daarbij kan men bijvoorbeeld meer gaan sturen op klanttevredenheid en kwaliteit, zaken die Fixico ook allemaal bijhoudt. Of dat er wel of geen vervangend vervoer beschikbaar is.

Fixico digitaliseert het gehele proces van schademelding tot aan rapportage

Bij Fixico zijn inmiddels meer dan 2.500 schadeherstelbedrijven aangesloten. Een bestaand netwerk van een leasemaatschappij kan ook worden aangesloten op het platform van Fixico. Bij het gebruik van het eigen netwerk kan men gewoon de eigen SLA’s in stand houden en beter controleren op de naleving ervan middels het Fixico-platform, melding en afhandeling digitaliseren en de grip op de sturing verhogen. Een pilot zorgt er doorgaans voor dat bedrijven vaak snel het voordeel ervan in zien. Roodhuyzen de Vries: “Een pilot is redelijk snel opgezet. En als men ziet dat er zo’n 20 tot 30 procent meer efficiency valt te behalen, dan volgt bijna altijd een volgende stap. Natuurlijk raakt het schadeherstelproces een core-element van leasemaatschappijen, dus men is voorzichtig. Maar procesoptimalisatie en kostenbesparingen spreken de leasebranche nu eenmaal als vanouds aan.”

Datagedreven matchmaking

De huidige dynamiek in de mobiliteitsbranche speelt Fixico in de kaart, zegt de CEO. In de opkomende deelautobranche bijvoorbeeld heeft het bedrijf al flinke stappen gezet, onlangs nog met het aanhaken van Share Now. Matchmaking is feitelijk wat Fixico doet: de behoefte van de klant en schadehersteller samenbrengen. Ofwel: Fixico zorgt ervoor dat klanten datagedreven beslissingen nemen voor de beste oplossingen voor hun schades. En de klant bepaalt uiteindelijk zelf. “Dat maakt ROB-afdelingen effectiever en efficiënter, doordat ze het proces kunnen optimaliseren voor iedere individuele schade, zonder dat dit hen meer tijd kost.”

De manier van sturen was redelijk simpel maar moderne auto’s worden steeds geavanceerder en herstel daarmee steeds complexer

Op termijn wil Roodhuyzen de Vries het Fixico platform verbreden om de huidige ontwikkelingen rondom EV’s en nieuwe mobiliteitspartijen in dit speelveld te faciliteren met hun go-to-market en after-sales strategie. “Dat speelt momenteel nog nauwelijks, maar met de komst van elektrische auto’s ontstaat er een nieuw landschap met nieuwe spelers en behoeften. Met name dus bij EV’s, waarbij het servicedeel kan worden opgesplitst in batterij-specifiek en algemeen onderhoud en reparatie. Hierin kan Fixico bijvoorbeeld nieuwe EV autofabrikanten zonder een uitgebreid aftersales netwerk faciliteren door middel van het inzetten van het uitgebreide en bestaande Europese service netwerk. Schadeherstel blijft een noodzakelijke service, ook voor toekomstige zelfrijdende EV’s. Met een geringe investering in mensen en middelen kan het huidige schadenetwerk zich doorontwikkelen en ook algemene service en onderhoud voor EV’s leveren. Waarom niet? Ze zijn er beter op toegerust dan onderhoudsbedrijven die schadeherstel erbij zouden moeten doen. Uiteindelijk krijg je dan toegang tot en de beschikking over een serviceorganisatie met een dekkend servicenetwerk voor nieuwe mobiliteitsbedrijven en OEM’s én hun EV’s. We zien de markt uiteindelijk daar naartoe bewegen.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Schadeherstel
Labels: Fixico

Gerelateerde links:

  • Bram Schot in Raad van Advies van Fixico
  • Fixico haalt 12 miljoen op voor verdere groei
  • Share Now en Fixico gaan international samenwerken
  • Schadelast elektrische auto’s 10 procent hoger
  • “Betrek leaserijders bij schadepreventie!”
  • VVCR Prodrive ontwikkelt RaaS-model
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design