Dat de leaseprijs an sich niets zegt over de uiteindelijke kosten van een leaseauto gedurende de looptijd van een contract, moge bekend zijn. Toch verbaast het Floris Mulder en René Meijer, oprichters van debesteleasedeal.nl, nog steeds hoe summier de leaseoffertes van leasemaatschappijen zijn en daarom hoe lastig en tijdrovend het is om deze offertes goed met elkaar te vergelijken. Daarom nu debesteleasedeal.nl die als een Booking.com de leasemarkt voor de klant transparant maakt.
Leasevergelijkers en lease-intermediairs zijn er in alle soorten en maten, maar waar het debesteleasedeal.nl om gaat, is om het vergelijken van vooral de voorwaarden van de verschillende leasemaatschappijen. Want dáár zit het verschil tussen een goede en slechte leasedeal, benadrukt Floris Mulder, gepokt en gemazeld in de leasebranche. “We hebben een uniek vergelijkingsplatform ontwikkeld dat onafhankelijk leaseoffertes op het gebied van operational lease, financial lease, occasion lease en shortlease vergelijkt op basis van prijs én voorwaarden. Binnen 48 uur ontvangt de ondernemer of wagenparkbeheerder gratis een volledig overzicht van alle ontvangen leaseoffertes.”
Het onafhankelijke vergelijk van de leasevoorwaarden gebeurt op zo’n 30 punten, waarbij zaken als hoe een leasemaatschappij omgaat met inleverschade, welk eigen risico er wordt berekend (en of dit gedurende het contract kan worden verhoogd!), wat het beleid is omtrent afkoop van een leaseauto, of er sturing is bij onderhoud en bandenwissel en hoort daar wel of geen vervangend vervoer bij? “Als je naar de voorwaarden kijkt, zie je al snel het verschil in servicegraad van leasemaatschappijen. En die verschillen zijn flink”, zegt René Meijer. “Natuurlijk speelt prijs een rol wanneer je een bedrijfswagen of een auto gaat leasen, maar in de voorwaarden staan de afspraken die uiteindelijk de kosten over de gehele duur van het contract bepalen.”
Lange levertijden
Daarbij is debesteleasedeal.nl geen online prijsvergelijker die alleen het platform online zet en zich verder niet bemoeit met haar klanten. Integendeel. Het bedrijf, dat hard werkt aan een landelijke dekking met leaseadviseurs (zie kader), werkt als een onafhankelijke intermediair waarbij het belang van de klant voorop staat. Ofwel: het staat de klant met raad en daad bij. Juist in deze mobiliteitstransitietijden – en waarbij de branche nu vooral wordt geplaagd door enorm lange levertijden van nieuwe (bestel)auto’s – ziet Mulder dat als belangrijke meerwaarde. “We geloven ook niet in het zelf calculeren van een leaseauto; dan worden er auto’s met opties/accessoires besteld die of niet leverbaar zijn of een wachttijd hebben van een jaar of zelfs langer. Wij kennen de weg in mobiliteitsland, hebben korte lijntjes met bijvoorbeeld autobedrijven die voor ons jong gebruikte auto’s importeren. En weten welke elektrische auto’s er nog met 12 of zelfs 8 procent bijtelling te krijgen zijn.”
Als je naar de voorwaarden kijkt, zie je al snel het verschil in servicegraad van leasemaatschappijen. En die verschillen zijn flink
Het hele aanvraag- en besteltraject wordt dus door debesteleasedeal.nl gedaan. Voor bedrijven zelf een enorm tijdrovende klus en die zijn er dan ook blij mee dat dit uit handen wordt genomen. Als een werknemer toe is aan een nieuwe of eerste leaseauto, dan handelt het team van debesteleasedeal.nl de volledige communicatie met de berijder af in overeenstemming met de bepalingen in de leaseregeling. Bij het ontbreken van een goede leaseregeling, kan die eveneens in samenwerking worden opgesteld. Want een goede leaseregeling is een belangrijke basis, benadrukt Meijer. Helemaal bij een elektrische leaseauto met bijbehorende laadpaal voor de medewerker thuis. “En natuurlijk wijzen we leaserijders erop dat bepaalde auto’s of accessoires misschien niet zo slim zijn om te bestellen. Je ziet werkgevers zich steeds meer richten op courante auto’s, eventueel flexibel inzetbaar voor een grote groep mensen. Vaak kunnen wij als onafhankelijke partij de vraag beter sturen dan de baas zelf. Hoewel die laatste uiteraard leidend is in wat wel en niet mag”.
Bestaande leveranciers
Momenteel heeft debesteleasedeal.nl een samenwerking met een 15-tal leasemaatschappijen. Ook hierin is het vergelijkingsplatform groeiende. Het verdienmodel van debesteleasedeal.nl bestaat uit een commissie per afgesloten leasecontact de klant betaald dus niets voor de dienstverlening. Deze commissie wordt bij de aanvraag bepaald en is voor iedere leasemaatschappij gelijk, hierdoor heeft debesteleasedeal.nl geen financiële voorkeur voor een leverancier. De samenwerking met de leasebranche is groot; Mulder ziet dat leasemaatschappijen hun voorwaarden soms aanpassen om beter te scoren in de calculaties. Dit komt dan weer ten goede voor de klant en hiermee maken we de markt beter.
Ook bestaande leaseleveranciers van bedrijven kunnen overigens worden opgenomen. Want een ‘beste deal’ kan ook een deal zijn waar de klant bereid is 10 euro per maand per auto meer te betalen omdat er bijvoorbeeld een lange vertrouwensrelatie is opgebouwd of extra services worden geleverd. “Elke leasemaatschappij kan op ons platform; de klant bepaalt dat feitelijk. We hebben net een bedrijf uit Assen aangesloten dat met twee leasemaatschappijen werkt. Wij handelen daar nu alle aanvragen af en de leasemaatschappij kan in zijn eigen portal zien welke bestellingen er zijn en welke er ook niet zijn doorgegaan. Want ook die vraag krijgen we vaak binnen. Leasemaatschappijen willen weten waarom een deal niet is doorgegaan. Blijkbaar niet de beste deal…”
Klik hier voor het kaderartikel ‘debesteleasedeal.nl: landelijk dekkend netwerk en wagenparkbeheer‘
Categorie: Lease intermediairs
Gerelateerde links:
- debesteleasedeal.nl: landelijk dekkend netwerk en wagenparkbeheer
- Dertig biodiesels Ford Transit voor supermarktketen Dekamarkt
- Wegenwacht zet 50 elektrische ID.4’s in
- Alleen nog maar EV’s voor BAM-medewerkers
- AutoVeiling.nl breidt aanbod occasions (fors) uit
- ‘Leaserijder kan gemiddeld 25% besparen op afkoopsom’