De jaarlijkse EV Driver Survey van Shell Recharge Solutions (voorheen NewMotion) is inmiddels uitgegroeid tot hét document met betrekking tot de stand van zaken rondom elektrisch rijden. De nieuwste resultaten zijn zojuist bekendgemaakt. Voor TrendsinAutoleasing geeft Herman Keijsers, Director International Sales en Integration van Shell Recharge Solutions Europa, een toelichting. Met opmerkelijke én kritische resultaten waaraan ‘gidsland’ Nederland verder moet werken.
“NewMotion was dé pionier in het opzetten van laadinfrastructuur; zo’n 14 jaar geleden begonnen waarna het relaas van de totstandkoming leest als een ‘jongensboekachtig’ verhaal”, zegt Herman Keijsers die nu vier jaar in dienst is van Shell Recharge Solutions, voorheen NewMotion. Nu het onder die vlag werkt – net als het Amerikaanse Greenlots – kan het écht het verschil maken in het verder aanjagen van elektrische en duurzame mobiliteit. Want nut en noodzaak om duurzame mobiliteit op de kaart te zetten, is alom vertegenwoordigd. Dat wijst ook de EV Driver Survey 2022 uit, waar bijna 15.000 respondenten aan deel hebben genomen, waaronder ruim 4.000 uit Nederland. Het is daarmee het grootste Europese onderzoek onder EV-rijders . “Een hoog percentage van zo’n 72 procent ziet elektrisch rijden als essentieel onderdeel van verduurzaming en het terugdringen van CO2-uitstoot. Je kan het niet meer los van elkaar zien: je gaat elektrisch rijden als je wilt verduurzamen”, aldus Keijsers.
Om van een steeds groeiende groep EV-rijders te horen wat zij nu écht vinden van elektrisch rijden – en waar ze bijvoorbeeld tegenaan lopen – is voor Keijsers altijd weer ‘een feest’. “We willen de overstap naar elektrische voertuigen zo makkelijk mogelijk maken door oplossingen te bieden die aansluiten bij de wensen van de EV-rijder. Dat we nu de praktijkervaring horen van 15.000 berijders die dagelijks met hun EV op pad gaan, is van onschatbare waarde. ”Het geeft ons een kans om onze diensten en producten continu te verbeteren aan de hand van de klantbehoeften.”
Aantal laadpassen
Wat bijvoorbeeld beter kan, is het aantal laadpassen waarmee elektrische rijders dagelijks op pad gaan. Slechts 20 procent van de berijders heeft één laadpas; 80 procent heeft er dus meerdere. Dat laatste aantal is zelfs gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Flink wat berijders hebben zelfs meer dan twee laadpassen bij zich. Dat mag zeker wat eenvoudiger, weet ook Keijsers. “Berijders willen nog meer toegang tot laders, willen sneller laden aan de snelweg; liefst 10 minuten in plaats van de huidige 20 minuten. Het zijn zaken die continu aandacht vragen bij ons en bij andere spelers in de markt. Inmiddels biedt Shell Recharge Solutions in 33 landen toegang tot een publiek laadnetwerk van meer dan 275.000 laadpunten. Als je nu een laadpunt tegenkomt die onze pas niet pakt, dan is de kans groot dat we al bezig zijn om contracten te sluiten met de partij achter dit betreffende laadpunt.”
Het draait erom dat we de overstap naar elektrische voertuigen zo makkelijk mogelijk maken, bijvoorbeeld door oplossingen te bieden die aansluiten bij de wensen van de EV-rijder. Dat we nu de praktijkervaring horen van 15.000 berijders die dagelijks met hun EV op pad gaan, is van onschatbare waarde
Het beeld past ook in het licht van het volwassen worden van de markt: de EV-rijders van het eerste uur, de pioniers, zijn inmiddels opgevolgd door de zakelijk rijders in doorgaans duurdere EV’s en waarvan de meerderheid de beschikking heeft over een eigen oprit en dus eigen laadpunt thuis. Nu sluit ‘het grote publiek’ aan met meer betaalbare EV’s waarbij veel mensen geen eigen parkeerplek thuis hebben. Mensen die voor een laadpunt dus afhankelijk zijn van gemeenten en/of VvE’s. Keijsers: “Die uitdagingen zijn doorgaans eenmalig. Als het eenmaal is geregeld, dan is laden eigenlijk niet meer zo’n issue bij mensen. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de toenemende actieradius van nieuwe elektrische auto’s.”
‘Showstoppers’
Die verschuiving van klantgroepen zegt natuurlijk ook weer alles over de kosten of total cost of ownership van een elektrisch voertuig. Die zijn anno 2022 al competitief ten opzichte van diesel- of benzinealternatieven. Dat stellen ook de respondenten uit het onderzoek: meer dan de helft wil blijvend elektrisch rijden vanwege de lagere kosten. Een ander (groeiend) deel gaat vooral voor de milieuvoordelen. Een opvallende uitkomst vindt Keijsers overigens dat de rijervaring van elektrische voertuigen zo enorm wordt gewaardeerd. Een overgrote meerderheid vindt dat er sprake is van ‘superieur rijden’, vooral dankzij het comfort, de trekkracht en de flexibiliteit van de auto. En dat geldt niet alleen voor de duurdere EV’s, benadrukt Keijsers. “In alle EV’s worden mensen verrast door de fijne rijervaring. Het heeft ook effect heeft op het rijgedrag: men gaat over het algemeen rustiger rijden in een elektrisch voertuig.”
En dan de mogelijk ‘showstoppers’ van het moment: de lange levertijden van zowel elektrische voertuigen als laadpunten? Het is, volgens Keijsers, momenteel een serieus probleem. Voor Shell Recharge Solutions zaak om goed naar de hele toeleveringsketen te kijken en voortdurend flexibiliteit in te bouwen, onder andere door te zorgen dat laadinfrastructuur eerder dan de EV geleverd kan worden. Keijsers: “Ook hier geldt de meerwaarde dat we onderdeel zijn van zo’n groot bedrijf met flink wat inkoopkracht.”
Gidsland
Daarnaast denkt Shell Recharge Solutions in brede oplossingen voor bedrijven en EV-rijders. Er mag momenteel in de markt begrip zijn voor trage leveringen van goederen – er is immers een stevig tekort aan chips en er is een oorlog aan de gang op Europees grondgebied – Shell Recharge Solutions heeft de mogelijkheid om te kijken naar andere duurzame oplossingen. Keijsers: “We helpen nu al grote fleetowners bijvoorbeeld in het opzetten van een snellaadinfrastructuur soms in combinatie met batterijtechnologie op eigen terrein. Dit als toevoeging op bijvoorbeeld de levering van LNG-oplossing vanuit Shell. Of we leveren de laadinfrastructuur bij ‘mobiliteitshubs’. Er is veel mogelijk. En we zien dat Nederland nog zeker gidsland is wat betreft elektrische mobiliteit. Aan ons nu de taak om elektrische mobiliteit voor iedereen beschikbaar te stellen.”
Zie voor verdere uitkomsten ons gerelateerd bericht: EV Driver Survey 2022: uitkomsten op rij
Categorie: Laadinfrastructuur