Groot geworden in de winning van olie (anno 1909!) helpt bp nu zakelijke klanten actief richting duurzame, elektrische mobiliteit. Dat beeld komt in ieder geval naar voren tijdens het interview met Dirk Jaap Vermeijden en Marcel Mureau. Beiden komen ze voor bp bij de fleetowner over de vloer. Bedrijven die vaak al decennialang bp-brandstoffen afnemen. Maar de gesprekken gaan tegenwoordig niet meer over liters. “Men wil hulp bij de transitie naar een duurzaam en veelal elektrisch wagenpark.”
Het zijn niet de minste wagenparken waar Vermeijden en Mureau over de vloer komen. Veelal bedrijven met gemengde wagenparken waarbij elektrificering van het wagenpark – inclusief grijze kentekens – niet zomaar is geregeld. Vorige maand nog kreeg Vermeijden een aanvraag binnen van een supermarkketen in het noorden des lands, met in totaal 72 locaties. Het wagenpark bestaat uit een mix van leaseauto’s, bestelwagens voor de eigen bezorgdienst en vrachtwagens. “Met hen gaan we gezamenlijk de transitie in. Binnenkort ligt er een uitgebreid plan geënt op hun situatie. Enkele aspecten daarbij: de leaseauto’s op het hoofdkantoor worden slim geladen; de meesten staan immers 8 uur lang op kantoor stil. Voor wat betreft de grootste uitdaging, de elektrificering van het grijze wagenpark, gaat men de planning versterken met een zogenaamde laadplanner. Die kijkt specifiek naar de laaddata van de grijze kentekens – waaronder ook al enkele elektrische trucks – en kan zo de laadbehoefte in de planning meenemen.”
Het hele plan is samen met bp’s partner Vattenfall en de klant opgesteld. Van meet af aan was duidelijk: we gáán er samen voor. Ook al is nog niet alles duidelijk en wordt het een grote leerroute. “Dat is juist zo leuk aan deze fase”, stelt Mureau. “bp heeft er ruim 100 jaar over gedaan om te komen waar we nu staan met diesel en benzine. Nu proberen we hetzelfde te doen met elektrisch rijden, maar dan binnen een paar jaar. De technische ontwikkelingen gaan razendsnel, er is al veel mogelijk op het vlak van elektrificatie. Klanten adviseren we altijd volop in transitie te gaan. Gezamenlijk. Voor de klant scheelt het dan wel dat ze grote organisaties als Vattenfall en bp achter zich hebben staan met de nodige (financiële) slagkracht.”
Variëteit in prijzen
bp heeft drie jaar geleden Fuel & Charge geïntroduceerd, een totaalconcept voor tanken en elektrisch laden. Met de tankpas kan dus zowel worden getankt als geladen, de bijbehorende app levert onder andere (actuele) laadtarieven en beschikbare laadpalen. Door de samenwerking met Vattenfall kan het gemakkelijk de moeilijkste en grootste projecten aan. Hoewel er soms ook wel grenzen aan zitten, merkte Vermeijden onlangs nog. Een groot transportbedrijf had voortvarend een elektrische truck in gebruik genomen. Maar kwamen er vervolgens achter dat de snellaadstations niet geschikt zijn voor een (hoge) truck. “Het was van hogerhand beslist dat er elektrische trucks moesten komen, maar een doordacht plan lag er nog niet. Of wij iets konden betekenen. Gelukkig kunnen veel van onze stations van ons eigen laadnetwerk bp pulse veelal trucks aan. En we bouwen er momenteel enkele waar het ontwerp is afgestemd om ook vrachtwagens te kunnen laden.”
Want velen zien doorheen alle laadpalen en bijbehorende kilowatturen het laadbos niet meer
Bij leaseauto’s zien Vermeijden en Mureau dat het automatische verrekenen van stroomkosten in deze tijden van hoge stroomprijzen heel belangrijk is. Vooral de variëteit in prijzen is een uitdaging: werknemer A kan thuis laden tegen bijvoorbeeld 34 cent per KWh, werknemer B betaalt 88 cent. Hoe krijg je voortdurend het juiste tarief in het portal van de klant? De hulp van de leaserijder is daarbij vaak nodig, hoewel de systemen op de achtergrond ook steeds slimmer worden. Maar het is sowieso van belang alle berijders van bedrijven mee te nemen in de transitie, vindt men bij bp. En natuurlijk ook de mobiliteitspartners; die moeten van meet af aan in de plannen van de transitie worden meegenomen.
Boels Rental
Een partij waar dat goed is gelukt, is Boels Rental. Daar gaat bp nu ook de laadvoorzieningen in Duitsland, Frankrijk en België verzorgen omdat het bedrijf het liefst één laadpartner wil hebben. In Nederland wordt er, na een uitgebreide inventarisatie, volop gebouwd aan de laadinfrastructuur voor zowel de vestigingen als voor het personeel zelf. Naast laadvoorziening neemt Boels overigens ook de fuels af van bp. Want brandstofmotoren – helemaal bij bestelauto’s en vrachtwagens – maken nog altijd het grootste deel uit van een wagenpark. Vermeijden: “Je ziet nu dat bedrijven het liefst één leverancier willen hebben voor hun brandstof- én elektrische voertuigen. Want velen zien doorheen alle laadpalen en bijbehorende kilowatturen het laadbos niet meer. Daar biedt een partij als bp dan antwoord met zoveel mogelijkheden dat de klant zelf kiest wat voor hem meerwaarde biedt. Als wij we ze dan ook nog kunnen helpen bij hun energietransitie, dan heb je uiteindelijk een ijzersterke propositie in handen.”
Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten