Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

De transitie van traditionele fleets faciliteren én versnellen

woensdag 6 september, 2023
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

In de jaren dat Mariska Matadin, Manager Business Development bij Webfleet, in de automotive markt werkt, heeft ze het thema duurzaamheid bij fleetowners als ‘verplichting’ zien veranderen in een intrinsieke motivatie. En die mindset van ‘moeten naar willen’ is ook noodzakelijk om de EV-transitie in goede banen te leiden, benadrukt Mariska. Webfleet wil daarin een partner zijn. “Klanten willen verduurzamen, personeel is er veel aan gelegen en bedrijven maken nu concrete stappen. Webfleet faciliteert en versnelt die transitie’’. 

Waar beginnen we? Dat is simpelweg de belangrijkste vraag van klanten van Webfleet, die willen overstappen naar elektrisch vervoer. Welke EV past het best bij mijn planning, route en business? Welke batterijen moet ik aanschaffen, hoeveel laders heb ik nodig en op welke locaties? Daarbij komt dat anno 2023 een enorme markt is met allerlei serviceproviders die veel nieuwe, maar soms minder relevante EV-producten en -diensten bieden waardoor je als fleetmanager door de bomen het bos niet meer dreigt te zien. Kortom: fleetmanager, ga er maar aanstaan!

Mariska Matadin, Manager Business Development bij Webfleet

Het zijn allemaal ingrijpende vraagstukken, weet ook Mariska. Inzicht biedt uitzicht, en is daarom cruciaal. Inzicht in de huidige operatie én van een toekomstige situatie. Dat inzicht wordt verschaft uit data. En over data beschikt het wereldwijd opererende telematicabedrijf als geen ander. Data afkomstig van de aangesloten vloten, zoals last mile delivery of service fleets. Maar ook data verrijkt met allerlei gegevens over bijvoorbeeld laadinfrastructuur en routeinformatie, al dan niet afkomstig van partners van Webfleet of het moederbedrijf Bridgestone. Webfleet biedt een stappenplan wat start met een analyse van het wagenpark, daarna helpt met het opstellen van een sterke businesscase, om vervolgens de elektrificatiestrategie verder uit te werken.

Langzaam- of snelladen..

In dit stappenplan wordt gekeken welke voertuigen aan de behoeften van het wagenpark voldoen, maar biedt ook hulp met het voorbereiden van de bestuurders en laadinfrastructuur. De operationele planning helpt vervolgens met de laatste stap in het elektrificatietraject, waarbij het optimaliseren van activiteiten in het wagenpark helpt om het maximale resultaat te kunnen bepalen. Mariska: “Door gebruik te maken van die data kan er uiteindelijk bepaalt worden welk ICE-voertuig je in de je huidige operatie prima kunt vervangen door een elektrische. Waarbij we echt op merk- en typeniveau – en met welk batterijpakket – kunnen bepalen wat het best past. Dan zie je bijvoorbeeld in de praktijk dat veel klanten prima uitkomen met een kleiner batterijpakket wat natuurlijk een positieve invloed heeft op de Total Cost of Ownership (TCO).”

Dan zie je in de praktijk dat veel klanten prima uitkomen met een kleiner batterijpakket

Klik om te vergroten

Elektrificeren van de vloot behelst meer dan alleen het vervangen van de diesels door EV’s. Het opzetten van een goede laadinfrastructuur is vaak bepalend voor het succes van een transitie. Het soort laders – en waar die moeten komen te staan – is ook weer afhankelijk van de operatie. Langzaam of snelladen, gebruik maken van smart charging of toch de aansluiting verzwaren? Het zijn allemaal beslissingen die de TCO flink kunnen beïnvloeden, weet Mariska. “In onze transition tool (zie kader) zie je uiteindelijk het verschil in TCO tussen de ‘oude’ situatie met ICE-voertuigen en een vloot met EV’s. Op basis daarvan kan je beslissingen nemen.”

Alles geïntegreerd in één portaal

Dan is er het moment om ‘over’ te gaan. Om te voorkomen dat er vervolgens allemaal verschillende systemen ontstaan voor fleetmanagement, energiemanagement en planning, biedt Webfleet één user interface. De klant krijgt alles geïntegreerd in één portaal. Zelf de laders op de eigen depot of locatie kunnen daarin worden opgenomen, ongeacht de aanbieder of CPO. “Daarbij geven we ook inzicht in de dynamische energietarieven, waardoor we kunnen laten zien waar en op welke momenten van de dag het laden het goedkoopst is. Last but not least geven wij ook inzicht in de kwaliteit van het accupakket in het voertuig. Waarbij bijvoorbeeld een melding komt als de batterijtemperatuur te hoog wordt of de degradatie van het batterij sneller gaat dan verwacht. Inzicht in de kwaliteit van de accu is vaak iets waar leasemaatschappijen inzicht in willen hebben; die verlangen een bepaalde kwaliteit bij inname van de auto want het heeft invloed op de restwaarde.”

Continu proces

Mariska benadrukt dat als een klant eenmaal ’onderweg’ is, het werk niet is gedaan. Dat traject is ook nog een leerproces; het is dus belangrijk dat je de vloot blijft monitoren. Misschien moet een route worden gewijzigd? Misschien zijn er wel minder voertuigen nodig omdat de routes slimmer zijn ingericht? Mariska: “Het is een continu proces waarbij de input vanuit de markt belangrijk is. We hebben hier meerdere pilots lopen waar producten en diensten uit zijn voortgekomen die naadloos passen bij de vraag van de klant. Dat is uiteindelijk wat je wilt; samen met partners uit de markt de drempels wegnemen van verduurzaming van de fleet, om vervolgens vol de transitie in te gaan.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Elektrisch rijden
Labels: Webfleet

Gerelateerde links:

  • De onderdelen van Webfleet’s transition tool
  • Álle operationele data beschikbaar met Webfleet
  • EV Driver Survey 2023: groei in relaxter laadgedrag
  • CBS: 1 op de 10 bedrijfsvoertuigen rijdt emissieloos
  • Mobiliteitsalliantie pleit voor transitiefonds duurzame mobiliteit
  • Ford verbindt met Webfleet (zonder kastje)
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design