Het bedrijf maakte een vliegende start door in twee maanden tijd een deel van het wagenpark van een grote landelijk uitzendorganisatie, gebruikt voor seizoensarbeid, terug te brengen van 297 naar 125 auto’s, zonder in te boeten op mobiliteit. Puur door het inzichtelijk maken van de ritten door middel van track & trace en de bijbehorende dienstverlening. Hoe een mobiliteitsaanbieder zich nestelt tussen de proposities van leasemaatschappijen en autoverhuurders.
De uitzendbranche is nog altijd een belangrijke klant, maar B.A.S Mobiliteitsbeheer richt zich met zijn ‘Total Mobility Management’ nu ook op het ‘brede MKB’. Of, zoals het in de folders heet: B.A.S. Mobiliteitsbeheer levert organisatorisch en financieel verantwoorde maatwerkoplossingen voor alle mobiliteitsvraagstukken. In
het kort komt het erop neer dat het bedrijf uit Hapert, nabij Eindhoven, auto’s betrekt van enkele vaste leveranciers (leasemaatschappijen) die vervolgens voorziet van track & trace en uiteindelijk inzet bij de klant via het ‘Total Mobility Management’ concept. Waarbij de klant een hoge mate aan flexibiliteit krijgt, benadrukt André Bleyenberg, directeur van B.A.S. Mobiliteitsbeheer. De looptijd van de contracten schommelt tussen de één maand en drie jaar.
Hoeveel kost een klantbezoek?
Met ‘Total Mobility Management’ krijgt de klant dus niet alleen de auto, maar ook de monitoring en de ‘begeleiding’ van het voertuig. De mogelijkheden zijn divers en alles is modulair op te bouwen. Wil een MKB-bedrijf bijvoorbeeld zicht op de ritten van de nieuwe salesmanager? En moet daar eventueel een cijfer uitrollen voor wat betreft zijn rijgedrag? Bleyenberg: “We volgen de auto op de voet waarbij we doorgaans rapporteren als er iets fout gaat. Aan de klant vervolgens om er eventuele sancties aan te hangen. Een auto is een duur bedrijfsmiddel, daar wil je als ondernemer grip op houden. Net als op de duur betaalde nieuwe salesmanager.”
“Op die manier kan je uitrekenen dat een bedrijfsbezoek per keer 100 euro kost”
Grip hebben op de kosten is een belangrijk argument voor ondernemers om hun vloot uit te rusten met track & trace. Daarbij hoeft het niet alleen te gaan om de kilometerkosten. Er kunnen ook heel specifieke bedragen worden opgehangen aan bijvoorbeeld een bezoek brengen aan de klant. Zo’n bezoek moet uiteraard gebeuren, maar hoeveel kost zo’n klantbezoek eigenlijk? Volgens Bleyenberg is dat precies te berekenen; het is feitelijk een optelsom van posten als autokosten, salariskosten en bijvoorbeeld het gebruik van de GSM. Al dat soort variabelen is precies toe te kennen aan een specifieke actie. “Op die manier kan je uitrekenen dat een bedrijfsbezoek per keer 100 euro kost. Als je dat inzicht eenmaal hebt, kan je gaan sturen. Waarbij je ook inzichtelijk kan krijgen hoeveel kilometers je bij potentiele klanten moet afleggen voordat er nieuwe omzet wordt binnengehaald.”, aldus Bleyenberg.
Pay-as-you-drive
Is de auto voorzien van een blackbox is hij tevens gemakkelijk in te zetten als deelauto. Een trend die zich fors aan het ontwikkelen is. B.A.S. Mobiliteitsbeheer levert bijvoorbeeld een kant-en-klaar deelconcept voor mobiliteitspasleverancier XXImo. Dit laatste bedrijf levert een deelauto als aanvulling op de mobiliteitspas, maar de techniek, het concept en de hele service eromheen komt van B.A.S. Ook heeft het bedrijf uit Hapert een bijzonder Pay-as-you-drive concept gerealiseerd bij een bedrijfsverzamelgebouw S in Eindhoven. In enkele oude Philips-panden zitten tegen de 600 bedrijven gevestigd. Vanwege het grote parkeerplaatsentekort wordt iedereen gevraagd niet met de auto te komen.
Daardoor heb je geen dure carsharing-systemen nodig
Onderdeel van de huurprijs is een kleine fee waarmee de ondernemers recht hebben op gebruik van de deelauto’s van Pay-as-you-drive. Bleyenberg: De auto kan je gewoon aan de receptie reserveren en daar vind ook de sleutelafgifte plaats. Daardoor heb je geen dure carsharing-systemen nodig wat de prijs laag houdt. De auto’s staan ook fysiek op het terrein, dus je hebt ook geen logistieke operaties nodig voor halen en brengen. Een dergelijk systeem is eigenlijk de voorloper van carsharing, maar voor sommigen doeleinden is het uitstekend geschikt.”
Categorie: Telematica
Gerelateerde links:
- Goedkopere koffie dankzij fleetmanagementsysteem
- Fleetmatics app moet bellen achter het stuur overbodig maken
- Grote mobiliteitsthema’s vertalen naar bruikbare producten
- Chinezen investeren in Nederlandse connected car-startup
- XLLease start pilots berijdersbeïnvloeding
- “Versnipperd telematica-aanbod zet markt op slot”