Mobiliteitskaarten en (zakelijke) deelauto’s vullen de laatste tijd veelvuldig de mediakolommen. Of het daarmee ook succesvol is? Zijn ze inmiddels de hype voorbij? TrendsinAutoleasing steekt zijn licht op bij de marktleider op dit vlak: Mobility Mixx. Directeur Paul Wessels over bezettingsgraad, de veel-reizende ambtenaar en het einde van de (probleem)poolauto.
Eerst maar eens de cijfers met betrekking tot de mobiliteitskaart. Sinds Mobility Mixx met haar Mobility Card in 2013 de tender won bij de Rijksoverheid, is het aantal mobiliteitskaarten inmiddels de 120.000 gepasseerd. En er wordt fors gebruik van gemaakt. Het implementatieproces was ‘pittig’, omschrijft Wessels. Maar eerder dit jaar werd er Rijksbreed onderzoek gedaan naar alle facilitaire producten binnen de overheid. De mobiliteitskaart van Mobility Mixx won met vlag en wimpel.
Ook zakelijk autodelen zit flink in de lift. Mobility Mixx heeft er vorig jaar zelfs een apart label voor opgericht: SammSamm. Deze zomer kwam daar SammSamm Flex bij, een ‘flex-deelauto’. De deelauto’s kunnen nu ook los van de Mobility Card worden ingezet. Waren er in 10 jaar tijd zo’n 500 deelauto’s in portefeuille, in de tweede helft van 2015 groeide dat aantal met 185 auto’s. Voor dit jaar is de prognose dat de teller de 1300 deelvoertuigen gaat raken.
Een groei die voor een deel van de overheid en semioverheid komt. Ambtenaren blijken flink wat af te reizen. Zo worden de komende maanden de deelauto’s bij de Belastingdienst opgeleverd – maar ook het bedrijfsleven toont steeds meer interesse. Er staat ook een aantal pilots bij grote namen op de rol. Bedrijven willen niet meer dat werknemers de privéauto inzetten voor zakelijk gebruik.
Praktische oorzaken
Dit laatste argument krijgt Wessels steeds vaker te horen van het bedrijfsleven. Wessels: “Werkgevers beseffen dat zij verantwoordelijk zijn voor het personeel als ze zakelijke kilometers maken. Daar wil men grip op. Ook wil men af van de declaratiestroom die inzet van de privéauto met zich meebrengt. Soms liggen er meer praktische oorzaken aan ten grondslag voor de keuze van een deelauto: schaarste aan parkeerruimte. Ter illustratie: de praktijk leert dat 1 deelauto ongeveer 40 medewerkers kan bedienen. Andere reden: men wil het eigen leasepark in omvang terugbrengen. Vaak is het natuurlijk ook een combinatie van redenen. Hoe dan ook, men komt er steeds meer achter dat de deelauto een onmisbare schakel wordt in het mobiliteitsbeleid.”
Dat de deelauto soms nog als een soort veredelde poolauto wordt gezien, is Wessels een doorn in het oog
Dat de deelauto soms nog als een soort veredelde poolauto wordt gezien, is Wessels een doorn in het oog. Hij erkent dat de poolauto vaak een ‘probleemauto’ is. Het is in veel gevallen een overgebleven leaseauto die het contract nog moet uitdienen. Een secretaresse heeft de sleutel in haar bureaula en beheert in een Excel-bestandje de boekingen, wat doorgaans niet best werkt. Men heeft geen idee van de staat van de auto waardoor het al snel in een neerwaartse spiraal terecht komt – de auto vervuild – en wordt vervolgens nauwelijks meer gebruikt.
Zelfredzaamheid
Wessels: “Uitgangspunt van een goed deelautosysteem is dat de werkgever er geen omkijken naar heeft. Het is helemaal gebaseerd op zelfredzaamheid van werknemers die de auto’s met de Mobility Card of de app kunnen reserveren en openen. Waarbij wij het beheer doen van de auto. Dat betekent dat we alle onderhoudsbeurten, schoonmaak en schadeherstel plannen. Maar we kijken bijvoorbeeld ook naar de bezetting van de auto’s, en we rapporteren en adviseren daarover. Ook kijken we naar het gebruik van de auto’s; wordt er geen misbruik van gemaakt doordat men bijvoorbeeld te korte of juist te lange ritten mee maakt? We kunnen naar wens het systeem steeds verder verfijnen.”
Autodeelregeling
Bij een implementatietraject hoort ook altijd het opstellen van een autodeelregeling. Want de spelregels voor het gebruik van de deelauto moeten voor iedereen duidelijk zijn. Inloopsessies en demonstraties bevorderen ook optimaal en enthousiast deelautogebruik. Kortom, er komt veel rompslomp kijken bij het succesvol inzetten van deelauto’s.
Maar dat is nu juist de kracht van een organisatie als Mobility Mixx . Waarbij een ander ‘product’ van Mobility Mixx ook nog wel eens als vliegwiel voor deelauto-inzet kan fungeren: het mobiliteitsbudget. Wessels: “Hoewel een weerbarstig en ingewikkeld product zie ik bij werkgevers nu echt de bereidheid om zo’n budget van de grond te krijgen. Het staat al heel lang op de radar, maar private lease, de deelauto en mobiliteitskaart lijken het nu in een stroomversnelling te brengen.”
Categorie: Huur & Deelauto's