De doelstellingen zijn doorgaans snel geformuleerd: bedrijf X wil tegen 2025 alleen nog maar elektrisch vervoer, bedrijf Y wil 50% minder CO2-uitstoot voor 2020. Maar hoe dit te verwezenlijken? YOR24 selecteert praktische tools uit de ‘tsunami’ van mogelijkheden.
Het best bewaarde geheim. Zo noemt Alexander ter Meulen, manager van YOR24, niet geheel onbescheiden de enorme koek aan mogelijkheden die YOR24 levert om bijvoorbeeld als organisatie de CO2-(reductie)doelstellingen te verwezenlijken. Maar ook om mobiliteit in het arbeidsvoorwaardepakket te moderniseren en flexibel te maken, te komen tot een mobiliteitsbudget of simpelweg elektrische mobiliteit op een goede manier te omarmen. Onbescheiden of niet, de diensten en vooral de data die dergelijke diensten moeten ondersteunen, heeft YOR24 in huis. En zijn talrijk.
Momenteel worden modules met een duidelijke aanbod, al dan niet onderverdeeld in thema’s, de klant aangeboden. Klein beginnen werkt meestal beter, zegt ook Patrick Krijnen, Director Sales & Marketing. “Soms gaat het in eerste instantie vooral om het verschaffen van inzicht. Uit die blauwdruk ontstaan dan kansen om mobiliteit nog slimmer en voordeliger in te richten”.
OV-kosten
Voorbeeld: de nieuwe ov-module van YOR24. Nederland beschikt over een complex aanbod aan abonnementen voor het openbaar vervoer. Er is voor ieder wat wils, maar door het enorme aanbod is het vaak lastig de beste keuze te bepalen. Keuzes die forse financiële consequenties kunnen hebben, benadrukt Ter Meulen. “Op ov-kosten kunnen we gemiddeld 15% besparen. Door het reisgedrag te volgen, kunnen we een goed advies geven. Bijvoorbeeld dat het in sommige gevallen voldoende is om een trajectkaart in te zetten in plaats van een mobiliteitskaart. Mobiliteit wordt nu ook ‘hufterproof’ gemaakt. Vergeten uit te checken, 1e klas reizen met een 2e klas abonnement, privéreizen met je zakelijke mobiliteitspas of parkeren buiten zakelijke tijden worden inzichtelijk. Door hier vervolgens op te acteren, wordt eenvoudig veel geld bespaard”.
Er wordt nog altijd wat af gedeclareerd in BV Nederland. Handmatig in veel gevallen, wat tijdsintensief is en een behoorlijke foutmarges heeft
Voorbeeld 2: de declaratiemodule. Er wordt nog altijd wat af gedeclareerd in BV Nederland. Handmatig in veel gevallen, wat tijdsintensief is en een behoorlijke foutmarges heeft. En bovendien is het veelal fiscaal niet dichtgetimmerd, benadrukt Krijnen. “YOR24 onderscheidt ritten per auto, fiets, taxi of trein. Dit kan eventueel worden verbonden aan het persoonlijke budget van de werknemer. Waarbij voor iedere declaratie weer een aparte vergoeding kan gelden. Dit om bijvoorbeeld fietsgebruik te stimuleren. Een werknemer ziet in zijn budget direct de netto-opbrengst, de kosten voor de werkgever zijn altijd gelijk.”
Privékilometers
Op een dergelijke manier declareren haakt ook beter in op de thuiswerktrend, meent Krijnen. Want waarom iemand standaard een woon-werkvergoeding geven voor 5 dagen in de week terwijl die twee dagen thuiswerkt? Normaal ondoenlijk om dit bij te houden, maar geautomatiseerd kan het allemaal gemakkelijk worden verwerkt.
De ritregistratiemodule van YOR24 bestaat al langer. Daar maakt Siemens in Nederland bijvoorbeeld dankbaar gebruik van. Alle 1000 auto’s zijn allemaal voorzien van telematica om fors te besparen op CO2-uitstoot. Ter Meulen: “Komt een leaserijder boven een bepaald aantal privékilometers, dan kan er een verrekening plaatsvinden. Blijf je eronder, dan komt er geld terug. Het aantal zakelijke kilometers bepaalt uiteindelijk of je wel of niet in aanmerking komt voor een leaseauto. Om dit succesvolle beleid handen en voeten te geven, heb je telematica nodig. En vooral een state-of-the-art platform met alle privacy-waarborgen die je maar kunt bedenken.”
350.000 werknemers
De gang van pure fleetmanagement gericht op de voertuigen naar mobiliteitsbeleid gericht op werknemers is in volle gang gezet. Dat merkt YOR24 als geen ander. Momenteel faciliteert YOR24 45.000 werknemers, maar in de nabije toekomst ligt de focus op de 350.000 werknemers. Krijnen: “Mobiliteit a la carte, daar vragen bedrijven momenteel om. De tender van de toekomst gaat niet over auto’s of brandstofkaarten, men gaat mobiliteit in de volle breedte inkopen. En die toekomst komt uiteindelijk altijd sneller dan we denken.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility