KAV Autoverhuur, voor de crisis een van de grootste verhuurders van Nederland, heeft de bakens verzet en telt anno 2017 een indrukwekkende reeks deel- en autoverhuurconcepten waarmee bedrijven hun volledige zakelijke en privémobiliteit flexibel kunnen inrichten. 2017 wordt het jaar van de doorbraak, daarvan is directeur Hemmie Kerklingh van overtuigd.
Mooi voorbeeld van dit flexibele aanbod van KAV is de grote overheidsorganisatie in de metropoolregio Amsterdam. De meer dan 600 medewerkers kunnen voor hun zakelijke ritten gebruik maken van de deelauto’s van KAV. Een proces dat volledig is geautomatiseerd. Wil men op een ander moment privé met een auto op pad, dan reserveert men met een persoonlijk account. “Geen bijtelling, geen gedoe met declaraties via de werkgever. Het werkt voor hun beter dan een mobiliteitskaart en je hebt geen dure leaseauto’s nodig”, aldus Kerklingh.
KAV heeft vorig jaar flink geïnvesteerd in eigen verhuursoftware. Het nam daarvoor het bedrijf over dat al eerder de systemen voor de autoverhuurder inrichtte. Kerklingh wilde een softwarepakket dat is ontwikkeld vanuit de praktijk van autodelen en -huren. Want niets zo dynamisch als het continu inzetten en in de gaten houden van al die huur- en deelauto’s. Bovendien moest het pakket alle labels, concepten en prijsmodellen ondersteunen. En belangrijker: het moest universeel toepasbaar worden voor alle vormen van autoverhuur en autodelen. Het systeem wordt tevens als whitelabel-product aangeboden voor andere aanbieders.
Goedkoopste deelauto van Nederland
Het free floating deelconcept Witkar bijvoorbeeld, is misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende. Genoemd naar de fameuze witkar in Amsterdam in de jaren zeventig. Ironisch genoeg is dit Amsterdamse concept vooral in Rotterdam actief. Dat heeft voornamelijk met het parkeervergunningsstelsel in de steden te maken; in Amsterdam komen alleen nog maar elektrische voertuigen ervoor in aanmerking. Volkomen kansloos, stelt Kerklingh. “Er komt heus geen tweede multinational miljoenenverliezen oplopen.”
Met de auto’s die dit jaar nog in Den Haag en Groningen gaan rijden wordt de aanzet gegeven voor een landelijk dekkend netwerk voor free floating autodelen
Witkar telt in Rotterdam 30 auto’s, maar dat moet de komende jaren vertienvoudigen. Met de auto’s die dit jaar nog in Den Haag en Groningen gaan rijden wordt de aanzet gegeven voor een landelijk dekkend netwerk voor free floating autodelen. Volgens Kerklingh is een Witkar de goedkoopste en meest flexibele deelauto van Nederland. “Wij zien voor dat concept een mooie toekomst, voorlopig op euro6 en als de tijd er rijp voor is, zonder uitstoot op waterstof.”
Dan is er ConnectCar, een van de oudste deelautobedrijven van Nederland, met het zwaartepunt in de Randstad. In totaal bestaat het wagenpark uit zo’n 370 auto’s. Net als Greenwheels is het een roundtrip model, dus de auto moet op dezelfde plek weer worden ingeleverd. Er hoeft echter geen maandabonnement te worden afgesloten. Ook is er geen eigen risico en – bij acceptatie – zelfs geen borg. StudentCar, in 2013 overgenomen door KAV, werkt via hetzelfde principe in studentensteden voor campussen.
MobielRijden
Maar het meest gelooft Kerklingh in het nieuwe label MobielRijden. Eigenlijk een overkoepelend concept waaronder verschillende merken hangen. KAV4GO heeft bijvoorbeeld op een drietal vestigingen van IKEA een zogenaamde SmartSpot ingericht waarop klanten een auto of bus van KAV voor een paar uur kunnen huren. Het proces wordt ook hier volledig geautomatiseerd afgehandeld. Inclusief (infrarood) documentscanner – die ook een foto maakt – en een kredietcheck uitvoert. Kerklingh: “De IKEA-vestiging Groningen volgt binnenkort. Uiteindelijk moeten alle IKEA-vestigingen hiermee worden voorzien. Ook met diverse andere ketens zijn we in gesprek.”, aldus Kerklingh.

MobielRijden.Software B.V. is de Nederlandse marktleider voor InAuto-Technologie en deelauto software
Dagelijks zijn er met dit platform MobielRijden al zo’n 140 reserveringen. Bezettingsgraad in autoverhuurland is alles, dus Kerklingh zet sterk in op partnerships. Bijvoorbeeld ook die met Van der Valk Hotels, vorige maand gestart. Onder de naam Valk Autoverhuur kunnen gasten in pilotvestiging Oostzaan een viertal automodellen per uur of per dag reserveren.
Grote Nederlandse fleetowner
Kortom, plannen volop bij Kerklingh. Waarbij opmerkelijk: de deelauto ziet hij niet zozeer als onderdeel van de ketenmobiliteit zoals bijvoorbeeld mobiliteitskaarten voorstaan. Alleen al omdat de beschikbaarheid van deelauto’s bij NS-stations problematisch is. “Eigenlijk zou je op ieder station in Nederland 10 tot 100 deelauto’s moeten hebben staan om dekking te garanderen. Maar dat is economisch onhaalbaar, zelfs met subsidies”.
Bovenstaand is slechts een greep uit de bestaande concepten van KAV. Demorijden, de huurauto die je met een druk op de knop kunt kopen (samenwerking met Stern), de aankomende opvolger van UberAlles, de elektrische TukTuks, … bij KAV bruist het van de energie. Waarbij TrendsinAutoleasing mocht aanschuiven bij een pitch van MobielRijden bij een grote Nederlandse fleetowner. Die laatste was ook duidelijk onder de indruk van de vele flexibele mogelijkheden die een dergelijk concept biedt. En vooral ook hoe via de backoffice van het softwarepakket een fleetowner controle heeft over de inzet van de auto’s.
Kerklingh: “In onze business zie je duidelijk dat de trend van bezit naar gebruik van auto’s toeneemt. Heel veel partijen sluiten zich daarbij aan, waarbij we bijvoorbeeld ook samenwerken met diverse ov-bedrijven. Daar zitten tenslotte ook allemaal potentiële klanten voor ons. 2017 wordt absoluut het jaar van de doorbraak voor dergelijke flexibele concepten waarbij bedrijven en fleetowners volop op kunnen inhaken.”
Categorie: Huur & Deelauto's
Gerelateerde links:
- Fiscus staat autodelen in de weg
- Rabo: slimme mobiliteit krijgt impuls de komende jaren
- Rotterdam ontwikkelt één platform voor alle vervoermiddelen
- YOR24 beheert flexibele mobiliteit voor werkgevers
- KAV lanceert nieuw autodeelplatfom: UberAlles
- Eerste deelconcept voor motoren gelanceerd
- LeasePlan ziet behoefte voor multimodaal ‘to-go-contract’







