Productiviteit verhogen en brandstof besparen. Het blijken nog altijd dé argumenten te zijn voor fleetowners om over te gaan op een fleetmanagementsysteem (FMS). Waarbij de ROI ook nog eens lekker kort is. Maar de ontwikkelingen in FMS gaan tegenwoordig snel. Jan Willem Doornbos van Fleetmatics over ‘zijn’ 250 ontwikkelaars, API-integratie en partnerships (ook met lease!).
Een fleetmanagementsysteem lijkt anno 2017 steeds meer een must-have te worden, helemaal voor grijze wagenparken. Bedrijven willen nu eenmaal zicht op het reilen en zeilen van hun (dure) vloot en hun bestuurders. Werden de systemen in eerste instantie vooral ingezet voor een sluitende ritregistratie – waarbij alleen die systemen voorzien van het Keurmerk Rittenregistratie Systeem (RSS) de belastingdienst overtuigen – nu dient het ook de productiviteit en brandstofbesparing. Waarbij een systeem vooral gebruiksvriendelijk moet zijn. En de aanbieder erachter, een solide bedrijf.
Het waren al deze argumenten die branchevereniging UNETO-VNI onlangs deed besluiten een mantelovereenkomst te sluiten met Fleetmatics, ’s werelds grootste speler op het gebied van FMS. UNETO-VNI vertegenwoordigd ruim 6.500 installatiebedrijven en technische detailhandel in Nederland met in totaal zo’n 25.000 voertuigen. Fleetmatics is nu preferred supplier met hun oplossing Fleetmatics Reveal. Een bijzondere transactie in de markt, vindt ook Doornbos, marketing manager Benelux van Fleetmatics. “Het was een langdurig proces, waarbij er door het projectteam van UNETO-VNI kritisch is gekeken naar meerdere oplossingen. Dat we als winnaar uit de bus zijn gekomen, bevestigt wat ons betreft dat we op de goede weg zitten.”
Betrouwbare data
Met dat laatste wil Doornbos aangeven dat een goed fleetmanagementsysteem een zaak is van voortdurend door ontwikkelen. Nieuwe technieken maken steeds meer mogelijk, maar ook
fleetowners stellen nieuwe eisen aan het beheer van hun wagenpark. Het verkrijgen van betrouwbare data is daarbij van essentieel belang. Doornbos: “Slimme routeplanning, automatische ritregistratie, inzage in rijgedrag voor het vaststellen van verzekeringspremies, autodelen… de mogelijkheden van een fms zijn legio. Fleetmatics had voor de overname van Verizon vorig jaar al de beschikking over 250 ontwikkelaars. Nu we het netwerk van Verizon kunnen gebruiken, biedt alleen nog maar meer perspectief. Als we zien dat ergens vraag naar is, dan ontwikkelen we dat.”
Van de zomer kunnen we weer nieuwe ontwikkelingen verwachten, stelt Doornbos. Wat het precies is, mag hij nog niet uit de doeken doen. Het moet vooral de integratie van het systeem ten goede komen. Eerder lanceerde Fleetmatics daarvoor al een zogenaamde API-integratie. Daardoor kan Fleetmatics Reveal nu gegevens uitwisselen met andere backofficesystemen, bijvoorbeeld op het gebied van HR of de planningsafdeling. Grotere bedrijven werken het liefst met een centraal automatiseringssysteem, Fleetmatics Reveal kan daar nu probleemloos aan worden gehangen.
‘Privacy-spook’
Fleetmatics profiteert momenteel volop van de groei in het grijze wagenpark, voornamelijk dankzij de economische groei. Maar ook de autonome groei binnen bestaande klanten is fors. Vooral koeriersdiensten lijken een ware groeispurt te ondergaan, merkt Doornbos. Daarnaast worden eerdere pilots omgezet in een vaste deal. Opmerkelijk genoeg krijgt Doornbos ook steeds meer aanvragen vanuit de autoverhuur- en leasebranche. Systemen dus voor gele kentekens. Want ook die partijen willen grip op hun park; autoverhuurders willen weten waar hun voertuigen zich precies bevinden. En op het gebied van schade: een huurder die in een auto stapt voorzien van een blackbox rijdt doorgaans al stukken voorzichtiger, zo blijkt ook uit onderzoek.
Leasemaatschappijen zijn wat voorzichtiger; hun core is doorgaans toch het op de weg zetten van auto’s. “Samenwerking zou logisch zijn, maar de stapjes van deze bedrijven zijn klein. Maar uiteraard is iedereen welkom”, aldus Doornbos. Waarbij hij het ‘privacy-spook’ wat minder belangrijk ziet worden in de wereld van de personenvoertuigen. Eerder lanceerde Fleetmatics een e-book met uitleg en ‘meest gestelde vragen’ over privacy. Het moet vooral de vooroordelen rondom GPS-tracking wegnemen. Want vooroordelen zijn het, benadrukt Doornbos. “GPS voertuigtracking heeft juist het potentieel om het leven van bestuurders veel gemakkelijker te maken. Het bevordert de veiligheid, het vermindert papierwerk, het maakt onderhoud gemakkelijker en je bespaart brandstof en CO2. Bovendien kan je met ons systeem privégegevens afschermen waardoor de privacy is gewaarborgd. Het is eigenlijk een no-brainer.”
Categorie: Telematica
Gerelateerde links:
- Fleetmatics sluit deal met branchevereniging UNETO-VNI
- UNETO-VNI: een fms helpt onze leden om te besparen
- 5 tips om efficiënter te werken met een fms
- Fleetmatics breidt onder Verizon Europees netwerk uit
- Personeel winnen voor een blackbox (GPS Tracking)
- Klant ritregistratiesysteem gaat vaker voor Keurmerk